رتبه بندی شاخص های تاثیرگذار بر جریان اطلاعات در زنجیره تامین بر اساس تاپسیس فازی

چکیده:
جریان اطلاعات در زنجیره تامین در کنار جریان کالا و جریان مالی، شریان های اصلی یک زنجیره تامین هستند و دراین بین جریان اطلاعات ازآن جهت که بستری مناسب برای ایجاد جریان یکنواخت کالا و تبادلات مالی را فراهم می آورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا مدیریت صحیح جریان اطلاعات، یکی از عوامل اصلی مدیریت موفق در زنجیره تامین به حساب می آید. به منظور تعیین درجه اهمیت شاخص های تاثیرگذار بر جریان صحیح اطلاعات در زنجیره از دیدگاه خبرگان، از مدل تاپسیس فازی استفاده شده و بر اساس سه معیار «قابلیت اندازه گیری» شاخص های شناسایی شده، «مفهوم بودن» آن ها و «مرتبط بودن» شاخص ها با موضوع جریان اطلاعات در زنجیره تامین، این شاخص ها اولویت بندی می شوند. با توجه به اینکه اطلاعات موردنیاز جهت اولویت بندی شاخص ها، مبتنی بر دانش خبرگان دانشگاهی و صنعت بوده و از سوی دیگر، تعداد افرادی که درزمینه مدیریت اطلاعات در زنجیره تامین دارای دانش و تجربه کافی باشند محدود است، لذا برای انتخاب خبرگان از روش نمونه گیری قضاوتی و هدفمند استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص های قابلیت های سخت افزاری زنجیره تامین، زیرساخت شبکه در زنجیره تامین، قابلیت نرم افزارهای اطلاعاتی زنجیره تامین، به موقع بودن اشتراک اطلاعات، جدید بودن اطلاعات و پاداش های سازمانی اختصاص یافته به مشارکت در اشتراک اطلاعات، دارای بالاترین اولویت ازنظر خبرگان و شاخص های میزان قوت گروه ها و ارتباطات درون سازمانی، اعتماد کاربران و تمایل کاربران به اشتراک اطلاعات، دارای کمترین اولویت هستند. یافته های این پژوهش می تواند به عنوان ورودی فرآیند تدوین راهبردهای زنجیره تامین در حوزه مدیریت اطلاعات مورداستفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!