کوررنگی معنایی و سایه نگاری قدرت: مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر

چکیده:
صحنه هایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سه گانه ای (شامل ترحم در تاریخ1، سرزنش بی پایان2 و صحنه هایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دهه ی 1980 که در آن موضوع هنر و هنرمند و مسائل پیرامونی و در پیوند با آن ها در کانون اثر قرار دارند. بارکر این نمایشنامه را در سال 1984-5 به نگارش و اجرا درآورد (نکته ی درخور توجه آنکه او قلعه را نیز در همین سال نوشت) و این نمایشنامه بلافاصله مورد تحسین و توجه منتقدین و تماشاگران قرار گرفت و در همان سال جایزه ی پریکس ایتالیا 3 را از آن خود کرد. در این سه گانه محور مضمونی و ساختاری غالبا بر تنش ها و تضادهایی می گردد که برخاسته از مسائل سیاسی، اجتماعی و شناخت-شناسانه ای است که هنر با آنها در هم تنیده و مواجه است؛ و مسائل وجودی هنرمند و هستی شناختی هنر در درجه ی دوم اهمیت قرار دارند. البته شایان ذکر است که در طول دهه 2000s ، بارکر، در آنچه می توان آن را سه گانه ای دیگر نامید (خودم را دیدم، زخم های نوشیده و نوشانده، و بلک/اکو)4، بر سویه های فلسفی تر ، یا به بیان دقیق تر، بر مسائل وجودی5 و هستی شناختی6 مرتبط با هنر و هنرمند - مانند خاستگاه اثر هنری، ذات مسئله ی الهام، واسازی و ساخت شکنی نویسنده به مثابه ی سوژه ی خودآیین7 و قانون گذار که تعیین-کننده ی معنا و داننده ی حقیقت است، نهاد دیگربنیاد8 اثر هنری، و نهایتا رابطه ی میان رخداد، اثر هنری و مسئله ی معنا) تمرکز می-کند.9
با وجود شباهتها و سویه های مشترکی که صحنه هایی از اجرای یک اثر با دو دیگر نمایشنامه دارد (مسائلی چون: جایگاه گفتمانی، ایدئولوژی، نهادها، فردیت فرد و هویت هنرمند)، اما این اثر از جهت هایی عمیقا متفاوت از آن دو است و دغدغه های دیگری از جمله بازنمایی، بدن، روابط قدرت و، مهم تر از همه، هرمنوتیک را دنبال می کند. افزون بر این، شاید یکی از بارزترین تفاوت های صحنه-هایی از اجرای یک اثر با دو اثر دیگر آن است که شخصیت اصلی آن یک زن است و این مسئله خود بر پیچیدگی ها و تنش های آن می-افزاید و موضوعاتی از جمله جنسیت، نگره ها و جریان های فمینیستی، بازنمایی زن در نظم نمادین و جایگاه گفتمانی او را به میان می-آورد (موضوعاتی که به شکلی بسیار گسترده تر در قلعه به آنها پرداخته می شود). تنها نقدی که در زبان انگلیسی تا کنون بر صحنه های اجرای یک اثر نوشته شده است بخش کوتاهی است از دیوید ایان ریبی (95-99). نکته شایان ذکر در مورد تحلیل ریبی آن است که، تحلیل او به رغم روشنگر بودنش، غالبا توصیفی -مضمونی است و از رویکرد نظری خاصی برای خوانش سویه های خاص از نمایشنامه بهره نمی جوید. در زبان فارسی در خوانشی تحلیلی که علیرضا فخرکننده بر ترجمه اش از این نمایشنامه افزوده است، به واکاوی جنبه-های نمایشنامه از نظرگاه زیبایی شناسی هنر و هنرمند (واقع گرایی و شورشناسی) و تبارشناسی بدن پرداخته است. 10بنا بر نظر نگارنده ی این جستار، صحنه هایی از اجرای یک اثر، از آن رو که اثری فشرده و چندلایه است، از سه سویه و بنا بر سه رویکرد انتقادی قابل بررسی و تحلیل است: زیبایی شناسی هنر و هنرمند، زیست-سیاست و تبارشناسی بدن و تفسیر هرمنوتیکی. از آن رو که دو سویه ی نخست پیش از این توسط نگارنده به تفصیل واکاویده شده است، در این جستار، کانون بررسی معطوف به مسئله ی محوری هرمنوتیک خواهد شد. نگارنده در جستار حاضر، نخست شرح مختصری از بافت هرچند کم رنگ تاریخی نمایشنامه به دست خواهد داد؛ سپس در ادامه به دربرداره های وجودی، اخلاقی و شناخت شناسانه ی سبکی11 و روش زیبایی شناسی12 گالاکتیا – یعنی واقع گرایی اجتماعی-انتقادی - خواهد پرداخت. در بخش اصلی این مقاله، نگارنده می کوشد که نشان دهد که، با نظر به جایگاه تعیین کننده ی معنا و دربرداره های آن در نمایشنامه، چگونه پرداختن به آن از دریچه ی مسئله ی هرمنوتیک می تواند گره گشای دغدغه ها و پیچیدگی های محتوایی و روانشناختی این اثر از بارکر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!