راهکارهای فرا ظرفیت بیمارستانی در بلایا و عوامل مرتبط با آن؛ یک مرور نظام مند

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به نقش مهم بیمارستانها در ارائه مراقبتهای سلامت به قربانیان بلایا، موضوع فراظرفیت بیمارستانی همواره مورد توجه گردانندگان بیمارستانها بوده است. لذا هدف مطالعه حاضر شناسایی راهکارهای فراظرفیت بیمارستانی در بلایا و عوامل مرتبط با آن بود.
روش کار
در این مرور نظام مند در مرحله اول کلید واژه های مناسب انتخاب شده و استراتژی جستجو تعیین گردید.سپس بانکهای اطلاعاتی خارجی و داخلی جستجو شده و از بین کل مقالات یافت شده، بر اساس معیارهای ورود و خروج، در مجموع 17 مقاله مرتبط در مرحله سوم انتخاب شدند. در مرحله چهارم اطلاعات مقالات منتخب استخراج گردیده و در مرحله آخر یافته های کلیدی این مقالات تفسیر شده و در قالب جداول تطبیقی گزارش گردیدند.
یافته ها
راهکارها و عوامل شناسایی شده در چهار حیطه تقسیمبندی گردیدند. بیشتر مطالعات حیطه نیروی انسانی به موضوع علل عدم حضور کارکنان بیمارستان در محل کارشان در زمان فراظرفیت بیمارستانی پرداختهاند. دو راهکار اصلی در حیطه افزایش فضاها، معلق کردن پذیرشها انتخابی و ترخیص زودرس میباشند. در حیطه دارو/تجهیزات، تامین برخی اقلام از قبیل داروها حمایتی پای های و اکسیژن برای فراظرفیت بیمارستانی ضروری شناخته شدند. کنترل رفت و آمدها به بیمارستان، تقسیمبندی فضاها و مشخص بودن وظایف همه کارکنان بیمارستان، از اجزای اصلی شناسایی شده در حیطه برنامه ها و ساختارهای بودند.
نتیجه گیری
به طور کلی راهکارهایی چهار گانه برای فراظرفیت بیمارستانی وجود دارند که به کار گیری آنها میتواند بیمارستانها را در پاسخگویی و تامین هر چه بهتر خدمات سلامت مورد نیاز قربانیان بلایا توانمند سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!