اثربخشی اندوپیلوتومی آنته گراد برای درمان تنگی محل اتصال حالب به لگنچه در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پیشرفت های چشمگیر در اندویورولوژی در دهه های اخیر، چگونگی درمان و برخورد با بیماری تنگی محل اتصال حالب به لگنچه (UPJO) را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. بااین وجود، تحقیق درباره اثربخشی و موفقیت این روش درمانی در اطفال کمتر انجام شده است. ازاین رو نگارندگان این مطالعه کوشیده اند تا اثربخشی و بی خطر بودن درمان اندوپیلوتومی آنته گراد را در کودکان بررسی و ارزیابی کنند. اهداف نهایی این مطالعه ارزیابی نیاز به مداخله مجدد جراحی اندوپیلوتومی و پیلوپلاستی باز و همچنین ثبت هرگونه آسیب پارانشیمال کلیه و طول مدت بستری در بیمارستان است.
مواد و روش ها
در این مطالعه گذشته نگر، تعداد 58 بیمار کودک 2 تا 7 ساله که دچار بیماری UPJO بودند و به طریق اندوپیلوتومی آنته گراد از سال 1380 تا 1391ش درمان شده اند، بررسی گردیدند.
یافته ها
اندوپیلوتومی آنته گراد با موفقیت در 53 کودک از 58 بیمار مطالعه شده 91/3)% ) بدون هیچ گونه عارضه یا نیاز به مداخله بیشتر در آینده انجام شد؛ اما در 5 کودک، تکرار اندوپیلوتومی، و در 2 کودک، جراحی باز پیلوپلاستی ضرورت یافت. علت مداخله در این بیماران، لگنچه بسیار متسع و تاخیر در تخلیه ادرار از لگنچه بود. اسکن DMSA پیش و پس از اندوپیلوتومی آنته گراد برای تمام بیماران صورت گرفت که هیچ گونه آسیب پارانشیمی را نشان نداد. میانگین مدت بستری در بیمارستان 2.5 روز بود. DTPA نیز در تمام بیماران برای بررسی موفقیت اندوپیلوتومی پیش و پس از عمل انجام شد.
نتیجه گیری
اندوپیلوتومی آنته گراد روشی موثر و بی خطر برای درمان UPJO در اطفال است و از آنجا که روشی کم تهاجمی است، می تواند جایگزین عمل جراحی پیلوپلاستی باز شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!