بررسی ژئوشیمیایی توزیع عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در رسوبات آبراهه ای برگه 1:100000 خوی آذربایجان غربی بر اساس آنالیز حوضه های آبریز و تحلیل مولفه های اصلی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
روش ‏های تحلیل مولفه های اصلی و آنالیز حوضه‏ های آبریز در بررسی داده های ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه ای برای مشخص کردن مناطق دارای پتانسیل معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‏ تواند سهم ویژه ای در برنامه ‏ریزی‏ های پی‏جویی و مراحل بعدی اکتشاف داشته باشد. در این مطالعه داده های حاصل از برداشت 843 نمونه رسوبات آبراهه ای در برگه 1:100000 خوی واقع در استان آذربایجان غربی، به وسیله این روش‏ ها مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی، ابعاد متغیرها که همان عناصر نادر خاکی (Ce، Eu، Dy، La، Nd، Sc، Sm، Y و Yb) به همراه عناصر مس، سرب، روی، کروم، طلا و نقره هستند، کاسته و مولفه های اصلی آنها انتخاب شدند و ارتباط هر متغیر با فاکتورهای به دست آمده مشخص گردید. سپس با استفاده از روش آنالیز حوضه های آبریز که از سطح واقعی حوضه آبریز و واحدهای زمین شناسی و به کار بردن لیتولوژی های بالا دستی در روابط مربوطه استفاده شده است، مقادیر زمینه عناصر محاسبه و جداسازی بی هنجاری های محلی صورت گرفت. نتایج به صورت نقشه‏ های پتانسیل برای این عناصر به صورت داده های خام و داده های حاصل از روش آنالیز حوضه‏ های آبریز بر روی نتایج به دست آمده از کریجینگ معمولی مولفه های اول و دوم روش تحلیل مولفه های اصلی، ارائه گردید. علاوه بر این که مشخص شد روش آنالیز حوضه‏ های آبریز توانایی تفکیک بهتر بی هنجاری های محلی از زمینه را دارا هستند ، این دو روش ذکر شده نیز به طور محسوسی یکدیگر را مورد تایید قرار می‏ دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!