مقایسه عملکرد روش های SAM- RBD-DPCA و LA در تشخیص و تفکیک هاله های دگرسانی ذخایر مس پورفیری (مطالعه موردی، منطقه میدوک- استان کرمان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق به منظور اکتشافات مقدماتی ذخایر مس و مولیبدن پورفیری از روش های مبتنی بر داده های تصاویر رقومی ماهواره ای استفاده شد و در این راستا به فاکتورهای مهمی همچون نوع و نحوه زون بندی هاله های دگرسانی، حضور گوسان و مناطق برخوردار از درجه خطوارگی بالا و حاوی گسل های حلقوی توجه گردید بر این اساس به منظور مقایسه میزان بازدهی و کارایی روش های متنوع دورسنجی در تفکیک و تمایز عوارض سطحی و دگرسانی ها، در مرحله پی جویی، از روش های تحلیل مولفه های اصلی هدایت شده، باند جذبی نسبی، روش نقشه بردار زاویه طیفی و روش الگوریتم منطقی استفاده شد. از طرفی با توجه به اهمیت گسل ها و ساختارهای خطی در ایجاد کانی سازی و دگرسان نمودن واحدهای سنگی، با کمک فیلترینگ در راستاهای مختلف، اقدام به استخراج خطواره ها گردید بر این اساس مشخص شد بهترین نتیجه زمانی حاصل می گردد که عمل فیلترگذاری عمود بر نیروها و تنش های اصلی منطقه اعمال شود. همچنین به منظور صحت سنجی روش ها اقدام به برداشت 92 نمونه از سطح منطقه گردید؛ و بر این اساس مشخص شد روش نقشه بردار زاویه طیفی برای معرفی دگرسانی فیلیک و آرژیلیک و متد تحلیل مولفه های اصلی برای تشخیص زون پروپیلیتیک و نواحی گوسان از بالاترین کارایی برخوردار است. روش باند جذبی نسبی در تفکیک آلتراسیون آرژیلیک و فیلیک و متد نقشه بردار زاویه طیفی برای پروپیلیتیک و گوسان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. لازم به ذکر است که تمام موارد مذکور بر روی محدوده معدنی میدوک اعمال گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!