مقایسه مردان کرونری سیگاری و غیرسیگاری بر اساس سیستم های مغزی - رفتاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری های قلب و عروق شایع ترین علت مرگ و از کار افتادگی در سراسر دنیا را تشکیل می دهند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر بیماری های قلبی، مصرف سیگار و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی می باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه بیماران کرونری سیگاری و غیرسیگاری بر اساس سیستم های مغزی- رفتاری انجام شد. به همین منظور 162 مرد بیمار کرونری سیگاری و 176 مرد بیمار کرونری غیرسیگاری مراجعه کننده به بیمارستان قلب شهیدمدنی تبریز، پرسشنامه سیستم های مغزی-رفتاری Carver و White (فرم کوتاه) را تکمیل کردند. سپس بر اساس نمره های نهایی، 200 مرد بیمار کرونری (100 نفر سیگاری و 100 نفر غیرسیگاری) به صورت در دسترس انتخاب شدند. (دامنه سنی 62-25 و میانگین 51 سال). داده ها در با واریانس چندمتغیره تحلیل شد و نتایج نشان داد که در بیماران کرونری سیگاری در تمامی زیرمقیاس های سیستم فعال ساز رفتاری (سائق، پاسخدهی به پاداش و جستجوی سرگرمی)، سیستم فعال تری دارند.
همچنین نتایج نشان داد که دو گروه در سیستم بازداری رفتاری تفاوت معنی داری دارند در بیماران کرونری غیرسیگاری فعالیت سیستم بازداری رفتار بالاتر است. بر اساس نتایج به دست آمده، بیماران BAS نسبت به بیماران BIS، تمایل بیشتری به مصرف سیگار دارند. بنابراین بهتر است در کنار مداخلات دارویی، مداخلات آموزشی گسترده ای به منظور افزایش سطح آگاهی این بیماران در مورد خطرات مصرف سیگار صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!