مقایسه ی نتایج سمپاتکتومی توراسیک به روش تک پورته با چند پورته در درمان هیپرهیدروزیس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هیپرهیدروزیس اولیه یک اختلال نسبتا شایع در نوجوانان و بالغین جوان است که به طور شایع کف دست و پا و ناحیه آگزیلر را درگیر می کند و پرکاری اعصاب سمپاتیک توراسیک در ایجاد آن موثر است. این اختلال در بسیاری از موارد به درمان های طبی پاسخ نمی دهد. این مطالعه جهت بررسی کارایی سمپاتکتومی توراسیک به روش Single Port در درمان هیپرهیدروزیس طراحی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه ی مقطعی- تحلیلی، کلیه ی بیماران مبتلا به هیپرهیدروزیس شدید عمل شده به روش سمپاتکتومی اندوسکوپیک Uniportal یا Multiportal از ابتدای آذر 1389 تا پایان سال 1390 از نظر متغیرهای دموگرافیک، مدت بستری، میزان بهبود و میزان عوارض مقایسه شدند.
یافته ها
در 9 مورد از گروه Uniportal (45 درصد) و 10 مورد از گروه Multiportal (50 درصد) عمل دو طرفه در یک نوبت انجام شد. میانگین سن (192/0=P)، جنسیت (473/0=P)، وضعیت تاهل (059/0=P) و لوکیشن علائم (625/0=P) در 2 گروه تفاوت معنی ‍داری نداشت. همچنین میانگین مدت بستری نیز در این 2 گروه تفاوت معنی داری نداشت (851/0=P). میزان بهبودی در هر دو گروه 100 درصد بود. شیوع هماتوم و هموتوراکس در هر دو گروه صفر بود. شیوع پنوموتوراکس در گروه Uniportal و Multiportal به ترتیب 5 درصد و 15 درصد بود که تفاوت معنی داری با هم نداشتند (629/0=P).
نتیجه گیری
نتایج درمانی و عوارض دو روش سمپاتکتومی توراسیک Uniportal و Multiportal در درمان هیپرهیدروزیس مشابه می باشند. با توجه به نتایج زیبایی بهتر و رضایت مندی بالای بیماران روش Uniportal، پیشنهاد می شود این روش جایگزین روش Multiportal شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!