مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی معده توسط جنیستئین از طریق مطالعه p38MAPK

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شواهد قابل قبولی از اثربخشی ترکیبات مشتق از گیاهان دارویی در درمان سرطان ها در دست است اما مکانیسم عمل این ترکیبات چندان مشخص نیست و افزایش سطح آنزیم های MAPKs (Mitogen activated protein kinases) در سرطان های مختلفی نیز گزارش شده است، هدف از این مطالعه بررسی اثرات جنیستئین به عنوان ایزوفلاون مهم سویا بر مهار بقا و تکثیر سلولی بر روی رده سلولی AGS سرطان معده از طریق سنجش میزان بیان ژن و پروتئین p38MAPK بود.
روش بررسی
میزان بقای سلولی با روش MTT در غلظت های مختلف صفر، 50، 70 و 90 میکرومولار جنیستئین و زمان 24 ساعت بر روی رده ی سلولی AGS مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان بیان ژن p38MAPK با استفاده از تکنیک qRT‐PCR و میزان پروتئین فرم فسفریله آن (p‐p38MAPK) به روش فلوسیتومتری سنجیده شد.
یافته ها
جنیستئین به طور معناداری بقای سلولی را به صورت وابسته به غلظت و زمان کاهش داد. پس از 24 ساعت تیمار سلول ها با غلظت های 50، 70 و 90 میکرومولار جنستئین، بیان ژن p38MAPK به ترتیب 83، 56 و 57 درصد و تکثیر سلولی به ترتیب 35، 52 و 67 درصد در مقایسه با کنترل کاهش یافت. همچنین کاهش معناداری در میزان پروتئین p‐p38MAPK در سلول های تیمار شده نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید.
نتیجه گیری
از آنجا که جنستئین در غلظت های مختلف سبب کاهش بیان p38MAPK و کاهش تکثیر سلول های AGS سرطان معده می شود، شاید بتوان جنیستئین را به عنوان ترکیب گیاهی مناسبی برای روش های درمانی تکمیلی سرطان معده پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!