|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
تبيين هستي شناسانه عالم اوسط در انديشه كيميايي حسن بن زاهد كرماني
magiran.com >  مجله فلسفه علم >سال هفتم، شماره 2 > متن
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
ارسال الکترونيکي مقاله
شماره جديد اين نشريه
سال هشتم
شماره 1
بهار و تابستان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 


مجله فلسفه علم ، سال هفتم، شماره 2



عنوان:
تبيين هستي شناسانه عالم اوسط در انديشه كيميايي حسن بن زاهد كرماني


نويسنده(گان):
علي كاوسي رحيم *، رضا كوهكن ،

پست الکترونيک: a.kavousi (a) ihcs.ac.ir


چکيده:
تاريخ علم نگرش حال محور به فلسفه علم، آن را صرفا ناظر بر علوم جديد مانند فيزيك و زيست شناسي مي پندارد و بخش بزرگي از معرفت بشري مانند كيميا را كه در علم كنوني جايي ندارند، ناديده مي گيرد. اين مقاله تلاش دارد با پرهيز از چنين نگرشي، به بررسي هستي شناسانه ماهيت علم كيميا نزد حسن بن زاهد كرماني، كيمياگر ايراني سده هشتم هجري بپردازد. آثار حسن بن زاهد، حاوي ساختاري قوي و انديشه اي منسجم در باب كيمياست. تعريف كيميا به عنوان عالم اوسط در انديشه او نقش محوري دارد و مهم تر آنكه كاربست اين مفهوم كه كيميا عالم اوسط است شالوده نظام كيميايي وي قرار گرفته است. ما در اين نوشتار، ابتدا با بهره جستن از شواهدي از حكمت اسلامي، خارج از انديشه حسن بن زاهد، در چند و چون عالم اوسط بودن كيميا تامل نموده ايم و آنگاه با رويكرد هرمنوتيكي به متن آثار حسن بن زاهد، چهار دليلي را كه وي خود بر عالم اوسط بودن كيميا اقامه كرده است، تشريح كرده ايم. همچنين در اين مقاله نشان داده ايم كه وجه وساطت كيميا به عنوان عالم اوسط، تشابه و تناظر بين عوالم سه گانه است و اين تشابه و تناظر بر محمل عناصر چهارگانه و خواص آنها استوار شده است.

کليدواژگان:
حسن بن زاهد كرماني، كيميا، عالم اوسط، عناصر چهارگانه


لينک کوتاه به اين صفحه:  
 

دوست گرامي:

    با تشکر از همراهي شما به اطلاع مي رساند مطالعه متن مقالات نشريات و خدمات اختصاصي اين سايت تنها براي اعضا و با پرداخت حق عضويت (اشتراک طلايي) امکان پذير است.

  هزینه حق عضویت سالانه(اشتراک طلایی):

  • مشترکان داخل کشور     250.000 ريال (100 مقاله اعتبار اولیه) پرداخت با همه کارتهای بانکی
  • مشترکان خارج از کشور   50 دلار  (100 مقاله اعتبار اولیه) پرداخت با  Paypal
  اگر عضو سايت هستيد:
     شناسه کاربري:
     رمز عبور:

  اگر عضو سايت نيستيد:
شما با تکميل فرم عضويت و تاييد نشاني ايميل خود در سايت "بانک اطلاعات نشريات کشور magiran.com"  مي توانيد از امکانات اختصاصي اين سايت به شرح زير استفاده نماييد.:
  • دسترسي به متن مقالات پس از پرداخت حق عضويت و فعال سازی اشتراک طلايي
  • استفاده از  فروشگاه سايت و سفارش اينترنتي اشتراک نسخه چاپي نشريات با 10 درصد تخفيف
  • ايجاد فهرست نشريات مورد علاقه براي دسترسي سريع
  • اطلاع از انتشار نشريات مورد علاقه از طريق پست الکترونيکي
  • دريافت روزانه سرخط مطالب روزنامه هاي عضو بر اساس کلمات انتخابي خودتان تا سقف 10 عنوان


آيا مايل به عضويت در بانک اطلاعات نشريات کشور هستيد؟ 
(رايگان)

          

 



 

 

 
 
ارسال مطلب به دوستان
نظر بدهيد
ثبت در فهرست علائق

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
آرشيو اين مجله
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله بيهوشي و درد
شماره 6 (پياپي 41)
 

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است