توانایی یدک شدن آرژنین با گوانیدینواستیک اسید و تعیین نیاز آرژنین مرغ مادرگوشتی در انتهای دوره تولید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی: تعیین نیاز مجدد مواد مغذی و ارزش جایگزینی افزودنی های تجاری در جیره های کاربردی در جهت بهبود عملکرد مرغ مادر گوشتی
هدف
این تحقیق به منظور ارزیابی مجدد نیاز آرژنین در جیره های کاربردی مرغ مادرگوشتی و امکان یدک شدن آرژنین توسط گوانیدینواستیک اسید (GAA) انجام شد.
روش کار
آزمایش با 320 قطعه مرغ مادر سویه راس 308 به صورت فاکتوریل، شامل دو سطح GAA (صفر و 12/0درصد جیره غذایی) و چهار سطح آرژنین افزوده (0، 3/0، 6/0 و 9/0درصد جیره غذایی) در دوره سنی 54 تا 63 هفتگی انجام شد. نیاز آرژنین با استفاده از تابعیت خطی و غیرخطی برای صفات عملکردی از آرژنین خوراک تعیین شد.
نتایج
اثر متقابل آرژنین و GAA بر قابلیت باروری معنی دار بود (05/0>P). تابعیت ایمونوگلوبولینG و نفوذ اسپرم در لایه پری ویتلین از سطوح افزایشی آرژنین معنی دار بود (05/0>P). اثر آرژنین افزوده و GAA بر سرانه تخم مرغ تولیدی و قابل جوجه کشی کل دوره (مرغ لانه) و وضعیت پوشش پر معنی دار نبود (05/0>P)، هرچند افزودن آرژنین باعث افزایش فراوانی پرندگان با پوشش کامل پر (امتیاز 5) شد و بیشترین سرانه تخم مرغ تولیدی با افزودن 3/0درصد آرژنین همراه با گوانیدینواستیک اسید حاصل شد. با افزایش میزان آرژنین افزوده تا 6/0 و 9/0درصد، مدت زمان مصرف جیره روزانه به طور معنی دار تا دو برابر افزایش یافت. نیاز آرژنین قابل هضم برای سرانه کل تخم مرغ تولیدی، سرانه کل تخم مرغ قابل جوجه کشی، نفوذ اسپرم در لایه پری ویتلین و ایمونوگلوبولینG با احتساب آرژنین جیره پایه به ترتیب 85/0، 87/0، 03/1 و 34/1 درصد برآورد شد، که بیش از میزان توصیه شده توسط راهنمای پرورش است. با اعمال 12/0درصد GAA، نیاز آرژنین افزوده برای موارد مزبور به ترتیب 02/1، 91/0، 00/1 و 27/1درصد برآورد شد.
نتیجه گیری نهایی: براساس نتایج این آزمایش، مقدار آرژنین توصیه شده توسط راهنمای پرورش مرغ مادرگوشتی سویه راس 308، تکافوی نیاز این پرنده را نمی نماید و افزودن GAA، جایگزین بخشی از آرژنین برای صفت باروری شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!