تاثیر کاهش کلسیم و فسفر جیره غذایی به همراه ویتامین D3و یا عصاره رازیانه بر عملکرد تولید مثلی مرغ مادر گوشتی پس از تولک بری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی و
هدف
این آزمایش به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف کلسیم، فسفر به همراه عصاره رازیانه و ویتامین D3 بر قابلیت جوجه درآوری و خصوصیات کیفی جوجه های گله مادر گوشتی سویه تجاری راس 308 از سن 96 تا 102 هفتگی انجام شد.
روش کار
آزمایش به صورت طرح کاملا تصادفی شامل7 تیمار با 4 تکرار و 11 قطعه پرنده در هر واحد آزمایشی (10 مرغ و یک خروس) انجام شد. تیمارهای آزمایشی عبارت است از: 1-جیره غذایی متعادل (شاهد)، 2 و 3- جیره غذایی فاقد ویتامین D3 با 10 و 20 درصد کاهش در کلسیم و فسفر، 4 و 5- به ترتیب تیمار 2 و 3 به همراه 20 در صد افزایش در ویتامینD3 ، 6 و7- به ترتیب تیمار 2 و 3 به همراه 50 میلی گرم عصاره رازیانه. در طول آزمایش فراسنجه های از جمله جوجه درآوری، تلفات جنینی، درصد جوجه خروس، وزن جوجه ها و اجزاء تخمدان مورد ارزیابی قرار گرفت که اثر تیمارهای آزمایشی بر تلفات جنینی و وزن زرده متصل به تخمدان معنی دار بود.
نتایج
نتایج نشان داد کاهش کلسیم، فسفر و ویتامین D3 (تیمار 2 و 3) باعث افزایش معنی دار تلفات جنینی شد، همچنین کاهش کلسیم و فسفر در تیمار سوم باعث کاهش معنی دار وزن زرده متصل به تخمدان شد (05/0 P<). افزودن ویتامین D3 به جیره های غذایی با 10 درصد کمبود در میزان کلسیم و فسفر سبب جبران اثرات منفی کمبود کلسیم و فسفر بر تلفات ثانویه شد. افزودن عصاره رازیانه نیز توانست در تیمارهایی که کلسیم و فسفر آنها 10 درصد کمتر بود اثر بخش باشد اما اثر بخشی آنها به اندازه ویتامین D3 بر تلفات ثانویه نبود.
نتیجه گیری نهایی: نتایج این آزمایش نشان داد که زمانی که جیره دچار کمبود کلسیم و فسفر شود استفاده از عصاره رازیانه می تواند به مانند ویتامین D3 باعث کاهش تلفات ثانویه جنین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!