بررسی فنوتیپی وژنوتیپی ژن های تشکی لدهنده بیوفیلم استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از موارد بالینی و غذایی با روش میکروتیترپلیت و Multiplex PCR

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مهمترین فاکتورحدت استافیلوکوکوس اورئوس توانایی تشکیل بیوفیلم می باشد. این باکتری توانایی اتصال و نفوذ به داخل سلولهای بافت را دارد. عفونت های بیوفیلمی معمولا مزمن و برگشت پذیر بوده و به درمان دشوار پاسخ می دهند. هدف از تحقیق حاضر شناسایی ژنهای بیوفیلم در استافیلوکوکوس اورئوس های جدا شده از نمونه های بالینی و مواد غذایی با استفاده از روش PCR چندگانه است.
روش بررسی
در این مطالعه با استفاده از تکنیک PCR چندگانه، 60 جدایه استافیلوکوکوس اورئوس کشت شده از انسان و مواد غذایی پس از استخراج ژنوم، جهت بررسی حضور ژنهای ادهزین مورد بررسی قرار گرفت. بررسی فنوتیپی تشکیل بیوفیلم با استفاده از روش میکرو پلیت تیتراسیون Microtiter plates assay انجام گردید.
یافته ها
در مجموع، تعداد 60 نمونه مواد غذایی و انسانی مورد مطالعه تعداد 6 نمونه ماده غذایی 20% و از بین نمونه های انسانی 2 ‏ایزوله 67/6% توان تشکیل بیوفیلم را به طور متوسط داشته اند. همچنین در 30 ایزوله جداسازی شده از مواد غذایی، فراوانی ژنهای fnbB، clfB، clfA به ترتیب 80%، 66/76%، 20% شناسایی شد. در حاالیکه در بین 30 نمونه بالینی فراوانی ژنهای fnbB، clfB، clfA به ترتیب33/93%، 70%، 66/6% گزارش گردید. ژنfnbA در هیچ یک از نمونه ها شناسایی نشد.

نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان از فراوانی شیوع ژن های ایجادکننده بیوفیلم وهمچنین بیان فنوتیپی نسبتا بالایی را در بین نمونه های مورد بررسی نشان داد که می تواند با بروز مقاومت در بین ایزوله های استاف اورئوس مرتبط باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!