بهبود تمایز قلبی سلول های بنیادی بافت چربی انسانی با استفاده از ترکیب bFGF و BMP4

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سلول های بنیادی بافت چربی منبع سلولی امیدبخشی برای کاربرد در مهندسی بافت قلب و ترمیم قلب آسیب دیده هستند. با این حال، پیش از استفاده درمانی از این سلول ها شناخت بهتر فاکتورهای موثر بر تمایز آنها به کاردیومیوسیت لازم است. تحقیق حاضر به منظور مطالعه تاثیر bFGF و BMP4 بر تمایز قلبی سلول های بنیادی بافت چربی انسانی طراحی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، سلول های بنیادی از بافت چربی زیر جلدی ناحیه شکمی انسان جداسازی و کشت داده شد. به منظور تمایز کاردیومیوسیتی، سلول ها به مدت چهار روز در محیط دارای 10 درصد FBS یا 5/0 درصد B27 قرار گرفتند و با غلظت 10 نانوگرم بر میلی لیتر bFGF و یکی از غلظت های 20، 50 یا 100 نانوگرم بر میلی لیتر BMP4 تیمار شدند. سپس تمایز سلول ها تا انتهای هفته سوم در محیط دارای 10 درصد FBS ادامه یافت. در انتهای تمایز، بیان ژن ها و پروتئین های قلبی با روش های RT-PCR، qPCR و ایمونوسیتوشیمی بررسی شد.
یافته ها
سلول های بنیادی تمایز یافته ژن های اختصاصی قلب را بیان کردند. طبق نتایج qPCR، سلول هایی که در محیط دارای FBS با bFGF و 20 نانوگرم بر میلی لیتر BMP4 القا شدند، بیشترین بیان ژن های ANF و MLC2A را نشان دادند. از طرفی، تیمار سلول ها با فاکتورهای تمایزی BMP-4 و bFGF در محیط دارای FBS نسبت به محیط دارای B27 تمایز کاردیومیوسیت ها را بهتر القا کرد. سلول هایی که در محیط دارای FBS با bFGF و 20 نانوگرم بر میلی لیتر BMP4 القا شدند، پروتئین های قلبی تروپونین I و آلفا-اکتینین را بیان کردند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که ترکیب bFGF و BMP4 تمایز سلول های بنیادی بافت چربی به کاردیومیوسیت را بهبود می بخشد. از طرفی، تیمار با با این فاکتورهای تمایزی در محیط دارای FBS نسبت به محیط دارای B27 تمایز کاردیومیوسیتی بهتری را به دنبال داشت که یکی از دلایل احتمالی آن وجود انسولین در B27 است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!