بررسی اثر تابشی دز یونیزان کل بر عملکرد لیزر محموله لیدار هواشناسی (فضایی): طراحی سیستمی ماهواره سنجش از دور در مدار LEO

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تابش های محیط فضا بر عملکرد و طول عمر قطعات اپتیکی و الکترونیکی محموله ماهواره ها تاثیرگذار است.در این پژوهش، اثرآسیب تابشی دز یونیزان کل بر عملکرد زیرسیستم لیزر محموله لیداریک ماهواره، در مدار 500 کیلومتری، با ماموریت سه ساله، شبیه سازی شده است. شبیه سازی های تابشی بر روی دو قسمت محیط بهره و پمپ با استفاده از برنامه نویسی C++ در جعبه ابزار GEANT4انجام گرفته است. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد دز تابشی دریافت شده در قسمت محیط بهره، در حالت بدون محافظ، برابر با rad 1951 است و این در حالی است که دز القایی با در نظر گرفتن شیلد آلومینیومی با ضخامت2 میلی متر به حدود rad 275 برای محیط بهره و حدود rad 623 برای پمپ لیزر کاهش می یابد. همچنین براساس محاسبات، با در نظرگرفتن مدت زمان ماموریت و مساحت جانبی، حجم حساس به تابش تعداد ذرات برخوردکننده برابر با 1012×7 خواهد بود. نتایج شبیه سازی نشان می دهد اثر تابشی دز یونیزان کل بر بخش لیزر باعث افزایش15 درصدی جریان آستانه و کاهش توان اپتیکی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!