تاثیر هزینه نمایندگی بر پیش بینی سودآوری شرکت ها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مرور مقالات نشان میان دامنه،هزینه نمایندگی در شرکت ها یکی از مهم ترین زمینه های مطالعاتی در حسابداری بوده است.ازاین رو هدف اصلی این پژوهش نحوه ارزیابی تاثیر هزینه نمایندگی بر پیش بینی سودآوری در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش معیار هزینه نمایندگی شامل مدیریت سود، ساختار سرمایه، سازوکار حاکمیت شرکتی و نسبت گردش دارایی است.جامعه آماری این پژوهش را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از سال 1389 تا 1395 فعال هستند، تشکیل می دهد. شرکت های نمونه شامل 105 شرکت و در مجموع شامل 735 سال- شرکتاست.برای آزمون فرضیه ها از روش رگرسیون و روش حداقل مربعات استفاده شده است. این پژوهش، از لحاظ روش شناسی، از نوع شبه تجربی و پس رویدادی در حوزه پژوهش های اثباتی حسابداری است.
یافته های حاصل از آزمون فرضیه های این پژوهش نشان می دهد که از بین معیارهای اندازه گیری هزینه نمایندگی رابطه بین مالکیت نهادی ناشی از حاکمیت شرکتی و نسبت گردش دارایی با پیش بینی سودآوری مستقیم و معنادار است.این یافته ها همچنین نشان داد رابطه معناداری بین ساختار سرمایهو پیش بینی سودآوری وجود ندارد. علاوه بر این، رابطه بین مدیریت سود و پیش بینی سودآوری معنادار ولی معکوس است که دلیل این رابطه معکوس را می توان خطر اخلاقی ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی مدیریت سود دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 295
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!