سنتز و بررسی اثر ضد میکروبی نانوذرات سلنیوم و نانوذرات سلنیوم بارگذاری شده با آمپی سیلین بر جدایه بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت به درمان آنتی بیوتیکی به ویژه در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یکی از نگرانی های عمده بهداشت عمومی در سراسر جهان است. مطالعه حاضر به سنتز نانوذرات سلنیوم، بررسی اثر ضد میکروبی و امکان استفاده از آن به عنوان نانوحامل آمپی سیلین می پردازد.
مواد و روش کار
نانوذرات سلنیوم به روش احیای شیمیایی سدیم سلنیت به وسیله اسیدآمینه ال - سیستئین سنتز شد. بارگذاری اتصال آمپی سیلین در سطح نانوذرات سلنیوم با اضافه کردن تدریجی آنتی بیوتیک به محلول نانوذرات و هم زدن مداوم انجام شد. سپس این اتصال با استفاده از طیف سنجی UV-Vis، پراش اشعه x و میکروسکوپ الکترونی روبشی تحت بررسی قرار گرفت. اثر ضد باکتری نانوذره حاصل و نانوذره بارگذاری شده با آنتی بیوتیک در برابر سویه استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس و 10 سویه بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین به روش دیسک دیفیوژن و MIC به روش براث ماکرودایلوشن بررسی شد.
یافته ها
اتصال آنتی بیوتیک در سطح نانوذرات سبب افزایش اثر ضد میکروبی آن ها نسبت به حالت عادی شد. کمترین غلظت مهارکننده رشد سویه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس در نانوذره سلنیوم بین 62/5-7/8، فرم آزاد آمپی سیلین 250-62/5 و آمپی سیلین متصل به نانوذرات 62/5-7/8 میکروگرم بر میلی لیتر بود. این مقادیر در مورد سویه استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب 7/8، 31/2 و 3/9 میکروگرم بر میلی لیتر بود. اتصال آمپی سیلین در سطح نانوذرات سلنیوم سبب بهبود کمترین غلظت مهارکننده رشد استافیلوکوکوس اورئوس های مقاوم به متی سیلین شد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده، تاییدکننده فعالیت ضد میکروبی نانوذرات سلنیوم است. افزایش فعالیت ضد میکروبی آنتی بیوتیک بارگذاری شده در سطح این ذرات، امکان استفاده از این آنتی بیوتیک ها را در درمان عفونت های سخت درمان افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
184 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!