مطالعه الگوی پراکنش مکانی گونه های شاخص جنگلی در منطقه حفاظت شده قلارنگ استان ایلام

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه برای برنامه ریزی های مدیریتی و مطالعات اکولوژیکی شناخت نحوه پراکنش افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون داشتن اطلاعات مکانی و الگوی پراکنش افراد در جوامع، اجرای هر برنامه ای با مشکل مواجه خواهد شد. این تحقیق به بررسی الگوی پراکنش مکانی گونه های شاخص جنگلی در منطقه حفاظت شده قلارنگ در استان ایلام پرداخته است. برای اجرای این تحقیق یک محدوده به مساحت 1200 هکتار از منطقه حفاظت شده قلارنگ انتخاب و تعداد 30 قطعه نمونه 400 مترمربعی به روش تصادفی سیستماتیک در یک شبکه آماربرداری 100*150 متری مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت بررسی الگوی پراکنش مکانی گونه های شاخص جنگلی منطقه که شامل بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl.)، بنه (Pistacia atlantica Desf.)، کیکم (Acer monspessolanum L.) و زالزالک (Cratagus azarolus L.) می باشند، از شاخص های نسبت واریانس به میانگین، پراکنش موری سیتا و شاخص استانداردشده موری سیتا استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص نسبت واریانس به میانگین برای هر چهار گونه الگوی پراکنش کپه ای و شاخص موری سیتا برای گونه های زالزالک و کیکم، تصادفی و برای گونه-های بلوط و بنه الگوی پراکنش کپه ای را نشان می دهد همچنین شاخص استانداردشده موری سیتا برای گونه زالزالک و کیکم تصادفی و برای گونه های بلوط و بنه این شاخص الگوی پراکنش کپه ای را نشان می دهد.
با توجه به بالا بودن درصد فراوانی گونه های بلوط و بنه پراکنش کپه ای در هر 3 شاخص قابل قبول است ولی در شاخص نسبت واریانس به میانگین برای گونه های کیکم و زالزالک با توجه به اینکه فراوانی این گونه ها بسیار پایین است دارای الگوی پراکنش تصادفی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
990 تا 997
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!