بیان ژن MALAT1 بعنوان یک نشانگر زیستی جدید در بیولوژی سرطان

نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مولکول های RNA غیرکدشونده مولکول های تنظیمی هستند که بسیاری از فرآیندهای حیاتی داخل سلول را تنظیم می کنند. بیان ژن MALAT1 نوعی RNA غیرکدشونده ای است که نقش کلیدی را در تنظیم فرآیندهای مهم داخل سلولی ایفا می کند و در بیولوژی انواع مختلفی از سرطان ها نیز دخالت دارد. هدف این مطالعه بررسی عملکردهای تنظیمی این RNA و مروری بر نقش آن در بیولوژی سرطان ها است.
روش ها
در این مطالعه مروری پایگاه های Elsevier، Scopus، Science Direct و PubMed با کلید واژه های RNA غیرکدشونده، MALAT1، سرطان، متاستاز طی سال های 1992 تا 2016 جستجو و در مجموع تعداد 213 مقاله انتخاب و در نهایت تعداد 63 مقاله مرتبط وارد مطالعه گردید.
نتایج
ژن MALAT1 در تنظیم دو فرآیند بیولوژیکی مهم نظیر تنظیم بیان ژن و پیرایش جایگزینی دخالت دارد. ژن MALAT1 در تنظیم چرخه سلولی، در مراحل اولیه متاستاز سرطان، فعال سازی P53 و ژن های هدف آن، بیان و فعالیت فاکتور رونویسی انکوژنیک B-MYB، در تنظیم فعالیت فاکتور رونویسی E2F1، در مسیر آپوپتوز، تنظیم افزایش قند خون و بسیاری از فرآیندهای دیگر نقش دارد.
نتیجه گیری
این مطالعه با بحث و بررسی چگونگی تاثیر MALAT1 بر تنظیم فرآیندهای حیاتی داخل سلولی، سعی در درک بهتر مکانیسم پیشرفت سرطان توسط این RNA تنظیمی دارد. درک نقش این RNAهای تنظیمی و کشف تاثیر آنها در بیولوژی سرطان های مختلف می تواند در پیش آگهی، پیشگویی پاسخ به درمان، مرحله بندی پاتولوژیک و درمان بیماری مفید باشد و هم چنین می توانند به عنوان اهداف درمانی جدید، مطرح شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!