زمین شناسی، زمین شیمی و مطالعات میان بارهای سیال در رگه های کوارتزی مس- مولیبدن- طلا دار قره چیلر، شمال خاور خاروانا، آذربایجان شرقی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رخداد معدنی قره چیلر در فاصله 70 کیلومتری شمال تبریز واقع شده است و بخشی از پهنه کانه دار ارسباران در پهنه ساختاری البرز باختری- آذربایجان محسوب می شود. کانه زایی به شکل رگه ای در میزبان توده گرانودیوریت- کوارتزمونزودیوریت رخ داده است. کانه های فلزی در منطقه قره چیلر شامل کالکوپیریت، پیریت، مولیبدنیت و گالن و کانی های باطله شامل کوارتز، کلسیت و آنکریت است. مهم ترین بافت های کانسنگ شامل رگه-رگه چه ای، برشی، دانه پراکنده، پرکننده فضای خالی، بازماندی و جانشینی است. چهار مرحله کانه زایی در قره چیلر قابل تشخیص است، این مراحل با رگه های کوارتز- پیریت- کالکوپیریت (مرحله اول) آغاز و به ترتیب با تشکیل رگه- رگه چه های کوارتز- مولیبدنیت- پیریت (مرحله دوم)، رگه چه های هیدروکسید آهنی طلادار (مرحله سوم) و سرانجام رگه چه های منفرد و یا دسته رگه چه های نیمه موازی تا متقاطع کوارتز- کربنات تاخیری (مرحله چهارم) ادامه یافته است. دگرسانی گرمابی به بخش های سیلیسی، سرسیتی و کربناتی بخش های کانه دار محدود می شود. دگرسانی پروپیلیتیک در خارج از بخش های کانه دار و دگرسانی پتاسیک به صورت محدود در منطقه رخ داده اند. مقایسه الگوی عناصر کمیاب خاکی در توده گرانودیوریت- کوارتزمونزودیوریت میزبان سالم و بدون کانه زایی، توده دگرسان شده و رگه های کوارتز کانه دار، بیانگر تهی شدگی مشخص در میزان این عناصر در توده دگرسان شده و به ویژه رگه های کانه دار است. این امر بیانگر تحرک این عناصر توسط سیالات ماگمایی- گرمابی غنی از کلر و فلوئوردار است که سبب شست وشو و حمل آنها از بخش های دگرسانی و کانه زایی شده اند. دمای همگن شدن میان بارهای سیال دو فازی موجود در کوارتزهای مراحل اول و دوم کانه زایی در محدوده دمای 182-532 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. دمای ذوب یخ از 7/5- تا 22- درجه سانتی گراد متغیر است که منطبق بر شوری بین 2/9 تا 5/23 درصد وزنی معادل نمک طعام است. دمای همگن شدن میان بارهای سیال سه فازی نوع اول (Tm-h Th) به ترتیب بین 197-530 و 203-375 درجه سانتی گراد و شوری آنها به ترتیب بین 5/29 تا 1/55 و 4/32 تا 6/45 درصد وزنی معادل نمک طعام است. روند دمای همگن شدن- شوری با ترکیبی از فرآیندهای آمیختگی هم دمای سیال های با شوری متفاوت و جوشش سازگار است. رخداد مس، مولیبدن و طلا در اثر این فرآیندها و همچنین واکنش سیال کانه دار با کمرسنگ ها صورت گرفته است. ویژگی های زمین شناسی، ساخت و بافت کانسنگ، کانی شناسی کانسنگ، زمین شیمی و داده های میان بارهای سیال بیانگر کانه زایی رگه ای مس- مولیبدن- طلا مرتبط با سیستم های مس- مولیبدن پورفیری و ذخایر طلای مرتبط با توده های نفوذی در منطقه قره چیلر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!