اولویت بندی نیازهای آموزشی کارکنان مراکز اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی در خصوص سوانح و حوادث ترافیکی: تبیین نظرات متخصصان و گروه های هدف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
برای برنامه ریزی های آموزشی مناسب در زمینه پیشگیری و برخورد با سوانح و حوادث ترافیکی، شناخت وضعیت و نیازهای ی آموزشی کارکنان ارائه دهنده این خدمت ضروری است. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی پرسنل و مدیران مراکز پیش بیمارستانی وبیمارستانی در خصوص سوانح و حوادث ترافیکی در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش ها
ان پژوهش به صورت ترکیبی در سه مرحله جمع آوری داده های کیفی، طراحی و اعتبار سنجی ابزار نیاازسنجی و مطالعه مقطعی انجام گردید. در مرحله اول با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، چارچوبی از ابزار نیازسنجی به دست آمد و در مرحله بعد روایی صوری و محتوایی ابزار با استفاده از پنل متخصصان صورت گرفت و در مرحله آخر نیازهای آموزشی گروه های هدف با استفاده از ابزار بدست آمده در یک مطالعه مقطعی مشخص گردید. تمام مراحل تحقیق با رعایت اخلاق پژوهش و با کسب رضایت شرکت کنندگان انجام گردید.
یافته ها
مهمترین نیاز آموزشی مراکز پیش بیمارستانی، به ترتیب، دوره آموزشی CPR، دوره آموزشی بررسی وضعیت هوشیاری مصدوم و باز کردن راه های هوایی و دوره آموزشی ABC بود. همچنین سه اولویت اول مراکز اورژانس بیمارستانی به ترتیب، دوره آموزشی نحوه برخورد با موارد خاص مثل قطع عضو، دوره های آموزشی سوختگی های پیشرفته وATLS اقدامات پیشرفته برخورد با بیماران ترومایی با درجه اهمیت یکسان و دوره آموزشی خود مراقبتی در سوانح و حوادث جادهای بود.
نتیجه گیری
با توجه به اولویتهای استخراج شده، لازم است از طرق تدون و برگزاری برنامه های آموزشی به ارتقاء مهارتهای پرسنل مراکز ییپیش بیمارستانی و بیمارستانی اقدام نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!