بررسی سلامت دهان در کارکنان ستادی و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رعایت اصول بهداشت دهان و دندان سهم مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد و رعایت این اصول در همه گروه ها اهمیت ویژه ای دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی سلامت دهان در کارکنان ستادی و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395، طراحی شد.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 385نفر از پرسنل ستادی و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به روش نمونه گیری طبقه بندی سهمی انتخاب شدند، انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت دهان و دندان WHO استفاده شد . پرسشنامه مذکور در قالب 29 سوال، بهداشت دهان و دندان (9سوال در زمینه رفتار، 10سوال در زمینه مشکلات دهان و دندان و 10 سوال در مورد سایر حیطه های سلامت دهان و دندان) را ارزیابی می کند. داده ها پس از جمع آوری، در نرم افزار SPSS (ویرایش 19) وارد و آنالیز گردید.
یافته ها
95/6 درصد کارکنان از مسواک و 50/6 درصد آنها از نخ دندان استفاده می کردند. در مورد وضعیت مراجعه به دندان پزشک، 76/4 درصد کارکنان حداقل سالی یکبار به دندان پزشک مراجعه می کردند که مهمترین دلیل مراجعات آنها درمان و درد دندان بود. میانگین نمره رفتار بهداشت دهان و دندان از 9 نمره در کارکنان 1/1±7/49 و نمره مشکلات از 10 نمره 1/6±1/41 برآورد گردید. در افراد با سطح تحصیلات زیر دیپلم میانگین نمره مشکلات به طور معنی داری بالاتر از سایر گروه های تحصیلی بود (0/05 > p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کارکنان ستادی و بیمارستان های دانشگاه، از وضعیت سلامت دهان و دندان مطلوب برخوردارند و به همین دلیل، مشکلات دهان و دندان در آنها کمتر دیده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!