ارزیابی روند تغییرات شاخص های رقابت به منظور برآورد اثر نشانه گذاری در جنگل راش شرقی (Fagus orientalis Lipsky) منطقه لاویج نور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تغییرات بین پایه ای رویش متاثر از ترکیب، ساختار و رقابت بین پایه ها است. بر این اساس، آگاهی از الگوی ساختار و درک مناسب از چگونگی پاسخ پایه ها به تعاملات رقابتی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. پژوهش پیش رو با هدف ارزیابی روند تغییرات شاخص های رقابت در اثر اقدامات مدیریتی در جنگل راش (Fagus orientalis Lipsky) خالص (پارسل مدیریت شده به مساحت 36 هکتار) در منطقه لاویج شهرستان نور، استان مازندران، انجام شد. کلیه پایه های نشانه گذاری شده (58 پایه) پیش از قطع مکان یابی شده و به عنوان پایه هدف درنظر گرفته شدند. به مرکزیت پایه هدف و به شعاع 3/5 برابر شعاع تاج پایه هدف، قطعه نمونه دایره ای پیاده شد و فاصله، آزیموت، قطر برابر سینه، ارتفاع، ارتفاع شروع تاج و شعاع تاج در جهت های مختلف کلیه پایه ها با قطر بیشتر از 7/5 سانتی متر اندازه گیری شد. به منظور بررسی رقابت، از شاخص های وابسته به فاصله نظیر جرارد، بلا، هگی و براث استفاده شد. نتایج نشان داد که توده های مورد بررسی میانسال و بیشتر دخالت ها در طبقه میان قطر انجام شده بود. همچنین، پس از نشانه گذاری، در مقدار شاخص های رقابت تغییر معنی داری ایجاد نشده بود. بر این اساس، اقدامات مدیریتی (نشانه گذاری) در سطح توده هدفمند نبوده و به روند تغییرات رقابت پایه ای توجه نشده است. بنابراین، با توجه به اهمیت عامل رقابت و ارتباط آن با پارامترهای اندازه ای توده، باید در اقدامات مدیریتی به روند تغییرات آن توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!