تاریخ جراحی: آشنایی با ویلیام هالستد (برگرفته از کتاب تاریخ مصور جراحی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با آغاز دهه 1890 مشخص گردید که جراحی اروپا و آمریکا بیشتر از هر حوزه دیگری در پزشکی قرن نوزدهم تحت تاثیر پیشرفت های حاصله در علوم پزشکی قرار گرفته اند. کشف داروهای بیهوشی مفید و پیدایش و توسعه روش هایی برای پیشگیری از بروز عفونت ها در زخم ها انقلابی در طبابت جراحی بوده و جراحی را متحول نمود. جراحی از هنر و پیشه ای ابتدایی و خطرناک به سرعت به حرفه ای تخصصی معتبر و موثر در قرن نوزدهم بدل گردید. در آخرین دوره از سیر تاریخی جراحی در قرن نوزدهم، جراحی آمریکا بالاخره به جایگاه خود به عنوان یک رشته تخصصی پزشکی مستقل و مجزا از سایر رشته ها دست یافت. با آغاز فعالیت ویلیام هالستد در بیمارستان جان هاپکینز در بالتیمور در ماه مه 1889، آخرین دوره تکاملی جراحی نیز آغاز شد. هالستد همچون بسیاری از متخصصین جوان آمریکایی پس از جنگ داخلی جهت ادامه و تکمیل تحصیلات خود به شهرهای عمده آلمان مسافرت نمود. در دهه 1870 فرانسه جایگاه برتر خود در آموزش پزشکی در بین مراکز اروپایی را از دست داده بود و متخصصین آمریکایی نیز با فراگرفتن سنت آموزشی کشور آلمان به کشور خود باز می گشتند. تاسیس بیمارستان جان هاپکینز و دانشکده پزشکی وابسته به آن (1893) نشانه وقوع عصر نوینی در پزشکی آمریکا بوده که در آن دوره جراحی آمریکا با هدایت و رهبری افرادی که جایگاه حقیقی جراحی آمریکا در تاریخ جراحی جهان را تضمین نمودند و وارد قرن بیستم گردید. جان شاو بیلینگ (1913 – 1838، John Shaw Billings) که بنیانگذار کتابخانه عمومی جراحان و تهیه کننده نمایه نامه آن (1880) بود، مدت 17 سال ریاست کتابخانه عمومی نیویورک را برعهده داشت. نمایه نامه فوق پیش درآمد ایندکس مدیکوس گردید. بیلینگ وضعیت جراحی آمریکا در سال 1893 را بصورت زیر خلاصه نموده است. مهمترین پیشرفت ها در رشته پزشکی در ایالات متحده عمدتا در رشته جراحی و شاخه های متعدد آن به وقوع پیوسته است. ما لیگاتور کردن برخی از شرائین بزرگ، خارج کردن تومورهای داخل شکمی، درمان بیماری ها و آسیب های ویژه بانوان، درمان اختلالات نخاعی و انواع مختلف ناهنجاری ها را معمول ساختیم. بالاتر از تمامی این موارد، اولین کسانی بودیم که کاربرد داروهای بیهوشی را نشان دادیم که مهمترین پیشرفت در حوزه پزشکی در قرن حاضر بود. در طی جنگ اخیر ما به اروپائیان نشان دادیم که چگونه بیمارستان های صحرایی نظامی را ساخته و آنها را سازماندهی و مدیریت نمایند. ما موسس بهترین موزه موجود در خصوص پزشکی و جراحی مدرن نظامی بوده ایم. ما سهم زیاد و ارزشمندی در تهیه منابع مکتوب پزشکی داشته ایم و حکومت ما دارای بزرگترین و بهترین کتابخانه پزشکی جهان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!