جراح بر بالین بیمار: تاملی در اصول، ارزش ها، موازین اخلاقی و حرفه ای، وظایف و مناسبات آموزشی، درمانی، مدیریتی و اجتماعی جراحان در بخش ها و درمانگاه های بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
جراحی علم و هنر خدمات شایسته انسانی و جراح نقش آفرین میادین نیل به کمال و تعالی است. واژه جراحی مترادف اخلاق و آئینه تمام نمای آئین انسان دوستی و نام جراح زینت بخش محافل امن و امان سلامتی است. بیمارستان معبد شفابخش، عرصه ارائه خدمات حیات بخش جراحی، نگارستان زیباترین نگاره های هنرمندترین نگارگران بشری، پناهگاه بی پناهان، مسکن دردمندان، ملجاء دلسوختگان و نوای بینوایان است. در وادی تجارب جراحی، هرچه علم در آسمان معرفت بیشتر اوج می گیرد و هر چه فن و فناوری در اقیانوس کمال بیشتر جلوه گری می کند، نیاز به درهم تنیدگی خدمات و مراقبت ها با اخلاق و معنویت و انسانیت، بیشتر احساس می گردد. این مطالعه در پیشگاه خالق ارزش ها و دادار رفتارها، آداب و اصول و منش و سلوک هنرکده جراحی را: با الهام از رازهای مرموز دردمندان، کشف اسرار نهان ولینعمتان، کنکاش در وادی ستر و عیان دیرنشینان، سیر در گنجینه های گرانبار دلنوازان و دلنوشته های دلنشین دل سوختگان و نبشته های گران سنگ دانش پژوهان، به زینت طبع می آراید و به محفل انس همراهان و پیشگاه قدس خادمین معبد عشق و ایمان تقدیم می کند، امید که در نظر آید...
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کیفی، توصیفی - پیمایشی و کتابخانه ای توسط کمیته اخلاق جامعه جراحان و در ادامه مطالعات و تلاش های قبلی طراحی، انجام، تدوین و انتشار یافت. با شیوه بحث متمرکز گروهی دیدگاه های 20 نفر از جراحان پیش کسوت، 5 نفر از پرستاران مجرب، جمعی از صاحبنظران دیگر جمع بندی و مبنای مطالعه قرار گرفت. عناوین، کدواژه ها، موضوعات، اصول، مبانی و سایر زمینه های مرتبط با موضوع مطالعه، به روش بحث متمرکز گروهی شناسائی، طبقه بندی و اولویت بندی شد. با مطالعه جامع کتابخانه ای، نوشتجات معتبر، مقالات مرتبط با کد واژه های مطالعه، از منابع معتبر داخلی (کتب معتبر، مجلات معتبر فارسی) و منابع معتبر لاتین، در محدوده 20 ساله منتهی به سال 1396 شمسی و 2018 میلادی شناسائی و مطالب مرتبط برگزیده، خلاصه برداری و استخراج شد. عناوین مورد اتفاق در گروه تحقیق، به روش دلفی در مراحل بعد طبقه بندی و نتایج استخراج، تنظیم، تحلیل و نتیجه-گیری شد.
یافته ها
گروه مطالعه با جمع بندی پیشنهادات منبعث از تجارب اعضاء و نیز مطالعه منابع، دویست موضوع اختصاصی و عمومی، اعم از کد اخلاقی، گزاره ارزشی، و یا توصیف حرفه ای مرتبط با فعالیت جراحان در بیمارستان را شناسائی نمود. این موضوعات متنوع بر حسب ماهیت، مفهوم و تشابه صوری یا محتوائی، در بیست محور کلان بشرح زیر طبقه بندی و در هر محور کلان موضوعات مرتبط برحسب اولویت ارائه شد: اصول و ارزش های متعالی که رعایت آنها بر عموم کنشگران بیمارستانی لازم است، اصول و ارزش های متعالی اختصاصی که رعایت آنها برای عموم جراحان در عموم فعالیت های حرفه ای بیمارستانی لازم است، ساختار مسئول حفظ و ترویج ارزش های متعالی و ناظر بر رفتار اخلاقی و حرفه ای در بیمارستان، مسائل و رفتارهای ناشایست و ممنوع در بیمارستان، مسائل شرعی، قانونی و اجتماعی دارای ابعاد اخلاقی در خدمات بیمارستانی جراحان، اصول مشاوره پزشکی و جراحی در خدمات و تعاملات داخل بیمارستانی، اصول تعاملات اخلاقی، انسانی و حرفه ای جراحان با بیماران، همراهان و مردم، اصول همکاری های اخلاق محور با سایر همکاران، پرستاران، دانشجویان، مدیران، و سایر پرسنل بیمارستانی، اصول اخلاقی و حرفه ای در تعاملات خارج بیمارستانی جراحان، نقش ها و مسئولیت های اخلاقی و حرفه ای جراحان در درمانگاه های بیمارستانی، نقش ها و مسئولیت های اخلاقی و حرفه ای جراحان در بخش فوریت ها (اورژنس) بیمارستان، نقش ها و مسئولیت های اخلاقی و حرفه ای جراحان در بخش های مراقبت ویژه بیمارستانی، اخلاق جراحی در مسئولیت های غیر جراحی (مدیریت – داوری – نیکوکاری - آموزش عمومی - ایمنی و پیشگیری از حوادث)، اخلاق در آموزش جراحی بالینی، اخلاق در پژوهش جراحی در بیمارستان، اخلاق جراحی در اختلافات، اتفاقات ناخواسته، عوارض جراحی، کاربرد فناوری های جدید و نوین در جراحی، جنبه های اخلاقی و قانونی موضوعات خاص که جراحان در تعاملات بیمارستانی مواجه می شوند، اصول اخلاقی و حرفه ارتباط جراحان با همکاران پاراکلی نیک، نکات اختصاصی اخلاقی تخصص های مختلف جراحی. در قسمت نهائی این گزارش پیوهشی، بحثی پیرامون چهل موضوع اخلاقی و حرفه ای منتخب از مطالعه ارائه شد.
نتیجه گیری
5 اصل و دستاورد راهبردی این مطالعه عبارتند از: «سرنوشت ساز بودن آموزش اخلاق بالینی، در تمام مراحل آموزش و ارائه خدمات»، «لزوم تحکیم ساختار مراقبت و ترویج آموزه های اخلاقی و حرفه ای در بیمارستان»، «ضروری بودن تدوین کدهای ملی اخلاق بالینی جراحی»، «تاکید بر اصل مشاوره در امور مهم بیمارستانی و مشاوره اخلاقی»، و «توسعه مناسبات انسانی، اعم از روابط حسنه با بیماران و مردم، روابط درون حرفه ای و میان رشته ای و فرا حرفه ای».
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!