مقایسه تغییرات ظرفیت تنفسی و عوارض کوتاه مدت بین توراکوسکوپی تشخیصی با یک پورت و توراکوسکوپی تشخیصی استاندارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
توراکوسکوپی به کمک ویدیو در دو دهه اخیر منجر به تغییر در مدیریت درمان پاتولوژی های مختلف ریوی شده است. این روش به علت مزایای کلینیکال در مقایسه با توراکوتومی روتین پذیرش بیشتری دارد. تا کنون مطالعه ای به مقایسه ظرفیت های ریوی بیماران بعد از توراکوسکوپی با روش تک پورت و توراکوسکوپی استاندارد نپرداخته است، لذا در این مطالعه سعی شده ضمن بررسی سایر متغیرها، ظرفیت های ریوی بعد از توراکوسکوپی تشخیصی، بین دو روش مقایسه گردد.
مواد و روش ها
در این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی بیماران مراجعه کننده جهت انجام توراکوسکوپی تشخیصی در سال 94-96 به بیمارستان مدرس وارد مطالعه شدند. سپس بیماران بصورت تصادفی و با استفاده از نرم افزار به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه تحت توراکوسکوپی با یک پورت (مداخله) قرار گرفته و گروه دیگر تحت توراکوسکوپی با روش استاندارد (کنترل) قرار گرفتند. سپس بیماران هر دو گروه از جهت ظرفیت تنفسی، درد پس از عمل، بروز عوارض و مدت بستری و متغیرهای دموگرافیک با استفاده از آزمون های کای دو و تی تست مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0 مقایسه شدند.
یافته ها
در این مطالعه 27 بیمار بررسی شدند که 14 بیمار در گروه مداخله و 13 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. پاراستزی محل عمل 1 نفر (7%)در گروه مداخله و 6 نفر (46%) در گروه کنترل وجود داشت. مدت بستری پس از عمل جراحی 65/0 ± 5/3 روز در گروه مداخله و 24/1 ± 23/4 روز در گروه کنترل بود . زمان عمل 46/8 ± 79/36 دقیقه برای گروه مداخله و 47/9 ± 08/53 دقیقه برای گروه کنترل و درد 24 ساعت پس از عمل 75/0 ± 36/4 برای گروه مداخله و 95/0 ± 69/5 برای گروه کنترل و حین ترخیص 61/0 ± 71/1 در گروه مداخله و 96/0 ± 62/2 در گروه کنترل ثبت گردید که در گروه مداخله، پایین تر بود. در مقایسه ظرفیت های تنفسی، حجم حداکثر بازدمی در ثانیه اول حین ترخیص پایینتر از روز بستری اما دو هفته بعد در بیماران گروه توراکوسکوپی با یک پورت بطور معنی داری بالاتر بود.
نتیجه گیری
بیمارانی که تحت توراکوسکوپی با یک پورت قرار گرفته بودند، در مقایسه با توراکوسکوپی استاندارد زمان عمل و مدت بستری کوتاه تری داشتند و هم چنین رضایت مندی بیماران بیشتر بوده و درد پس از عمل آنها کمتر بود از طرف دیگر میزان حجم حداکثر بازدمی در ثانیه اول این بیماران بطور معنی داری پس از عمل بالاتر بود. در نتیجه می توان از توراکوسکوپی با یک پورت در بررسی های تشخیصی ریوی از قبیل نمونه برداری به جای توراکوسکوپی استاندارد استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!