در جستجوی صلاحیت برای محاکمه مرتکبان دزدی دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
یکی از موضوعات حیرت انگیز در رابطه با حضور مجدد دزدان دریایی در «خلیج عدن» این است که هنوز معیار مشخصی برای برخورد با کسانی که مظنون به دزدی دریایی هستند و به صورت اتفاقی دستگیر میشوند وجود ندارد. پرونده های بسیاری وجود دارد که در آنها دزدان دریایی توسط ناوهای جنگی که آنها را دستگیر کرده بودند آزاد شدند و مواردی هم وجود دارد که در آنها برخورد شدید در مورد دزدان دریایی انجام گرفته است. در خصوص دزدی دریای اگرچه کنوانسیونها و همچنین قطعنامه های شورای امنیت، حوزه استحفاظی دولتها را گسترش داده و محدودیتهای مربوط به تعقیب سریع کشتی های مشکوک به دزدی دریایی در آبهای ساحلی را منتفی اعلام کرده است. بر اساس قطعنامه 1816و1815 شورای امنیت حتی به دولتها اجازه ورود به قلمرو سومالی با اجازه قبلی را داده و به نظر میرسد که شرایط باید برای دزدان دریایی مشکل تر و برای کسانی که در پی تعقیب ومحاکمه این اشخاص هستند ساده تر شده باشد. ولی تا کنون ناوهای کشورها به ندرت از چنین اختیارات وسیعی استفاده کرده اند. قدرتهای غربی به طور غیر قابل باوری تمایلی به استفاده از روش های قانونی برای محاکمه دزدان دریایی ندارند. هزینه دادرسی بالا ، مجموعه قوانین رفتاری غیر واضح، ضمانت های سنگین که توسط حقوق بشر تحمیل می شود و قوانین مربوط به پناهندگی و عدم وجود منافع شخصی همه دست به دست همه داده تا برای سالها این جرم بدون مجازات رها شود. این مقاله به این موضوع می پردازد که با توجه پیشرفتهای اخیر در جهت گسترش دادگاه های اختصاصی ایجاد یک محکمه عادلانه، ایا در کشورهای منطقه برای محاکمه متهمین به دزدی دریایی امکان تشکیل چنین دادگاهی امکان دارد؟. محاکمه متهمین به دزدی دزیایی با مشکلات متعددی مربوط به جمع آوری مدارک جرم ، در دسترس بودن شهود و اعمال قوانین داخلی روبروست. علیرغم این مشکلات ،کشورهای غربی ،که سرمایه گذاری وسیعی توسط ناوهایشان برای حفاظت از اقیانوس هند اختصاص داده اند، به شکلی غیر منتظره نارضایتی خود را برای ایجاد یک محکمه عادلانه ابراز کرده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!