در بیماران مبتلا به اسپاندیلیت آنکیلوزان PTENبررسی بیان ژن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آنکیلوزان اسپوندیلیت (AS)، شایعترین شکل اسپوندیلار آتروپاتی، یک اختلال التهابی چندین گانه مزمن و پیشرفته است که به طور مشخص بر روی مفصل ساکرولیایک و اسکلت محوری تاثیر می گذارد. پروتئین کد شونده توسط ژن PTEN بواسطه فعالیت فسفاتازی خود، نقش کلیدی در بسیاری از مسیر های سیگنالینگ حیاتی همچون تنظیم چرخه سلولی، مهاجرت سلولی، آپوپتوز و رگزایی ایفا می نماید. لذا از آن بعنوان یکی از ژن های کاندید مرتبط با بروز بیماری های خود ایمنی همچون اسپوندیلیت آنکیلوزان میتوان نام برد. این مطالعه به بررسی میزان بیان این ژن در مبتلایان به این عارضه و مقایسه آن افراد سالم در جمعیت ایرانی پرداخته است.
روش کار
تحقیق حاضر در قالب یک مطالعه مورد-شاهدی متشکل از 50 بیمار مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان و50 نفر سالم به عنوان کنترل از میان مراجعه کنندگان به بیمارستان شهدای تجریش تهران در سال 1394 انتخاب شدند. استخراج RNA از لنفوسیتهای خون افراد جمع آوری و سپس میزان بیان ژن PTENبا استفاده از تکنیک Real-time PCR در هر دو گروه بررسی گردید.
یافته ها
میزان بیان PTENدر افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در مقایسه با گروه کنترل به میزان معنی داری کاهش نشان داد (02/0P=).
نتیجه گیری
با توجه به کاهش میزان قابل ملاحظه بیان ژن PTEN در بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در مقایسه با افراد سالم می توان از شاخصه میزان بیان ژن PTEN بعنوان یک پارامتر بالینی به منظور غربالگری اولیه افراد دارای ریسک ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!