ارزیابی تغییرات امواج مغزی بیماران افسرده ی تحت درمان تحریک مستقیم جریان درون جمجمه ای با استفاده از پتانسیل های وابسته به رخداد مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
افسردگی یکی از شایعترین اختلالات اعصاب و روان در میان جوامع بشری است. امروزه، تحریک مستقیم جریان درونجمجمهای(tDCS) به عنوان یک روش جدید در درمان افسردگی شدید شناخته شده است. مطالعات زیادی ارتباط بین تحریک مستقیم جریان درون جمجمهای و افسردگی را بررسی کردهاند، اما تحقیق در زمینهی تاثیر این روش درمانی بر فعالیت عصبی محدود است.
هدف
هدف اصلی این تحقیق، ارائهی شاخصی مناسب برای ارزیابی تغییرات ناشی از تحریک مستقیم جریان درون جمجمهای در فعالیت مغزی بیماران افسرده ، با استفاده از مولفه های پتانسیلهای وابسته به رخداد مغزی (ERP) است.
روش
در این مطالعه، هفت بیمار افسردهی شدید (چهار مرد و سه زن) با میانگین سنی 85/34 و انحراف استاندارد 25/4 سال شرکت کردند. ابتدا از شرکتکنندگان خواسته شد تا پرسشنامهی افسردگی بک و اضطراب هامیلتون را تکمیل کنند. پس از آن، به مدت پنج دقیقه سیگنال مغزی پایهی هر فرد درحالت چشم بسته و چشم باز در سه کانال Fz،Cz و Pz ثبت شد. سپس همزمان با ثبت سیگنال مغزی، از آزمودنی ها خواسته شد در آزمون استروپ شرکت کنند. این آزمون با360 تحریک (120 تحریک متجانس، 120 تحریک نامتجانس و 120 تحریک خنثا) ، در مجموع 12 دقیقه طول میکشد. پس از ثبت امواج مغزی،، قشر پشتیجانبی پیشپیشانی (DLPFC) نیمکرهی چپ بیماران ، با استفاده از تحریک مستقیم جریان درونجمجمهای شش روز متوالی ، روزی 20 دقیقه، با جریان یک میلیآمپر تحریک شد .در پایان دورهی درمانی، مشابه جلسهی اول ، امواج مغزی بیماران ثبت شد.
یافته ها
برای تحلیل داده ها، پس از حذف نویز و آرتیفکت، با روش میانگینگیری سنکرون ، مولفه های پتانسیلهای وابسته به رخداد مغزی و سپس ، پنج ویژگی متناسب با ضرایب ویولت هر باند فرکانسی این مولفه ها، در هر نوع تحریک استخراج شد. برای انتخاب ویژگی بهینه، بین درصد تغییرات ویژگی ها بعد از اعمال تحریک مستقیم جریان درونجمجمهای و قبل از آن با درصد تغییرات حاصل از آزمون استروپ افراد( پیش و پس از دورهی تحریک) همبستگی گرفته شد. بر اساس نتایج ، بعد از تحریک مستقیم جریان درون جمجمه ای، زمان نهفتهگی مولفهیN400 به طور معناداری کاهش یافت. همچنین بین بهبود صحت پاسخگویی به تحریکات متجانس و نامتجانس و افزایش ضرایب ویولت باند آلفا، همبستگی معناداری به این شرح مشاهده شد: 9060/0r= ، 0128/0p= ، 95/0r= ، 0037/0p= در کانال Pz.
نتیجه گیری
طیف توان باند آلفا در ناحیهی پریتال میتواند با میزان بهبود افسردگی ناشی از اعمال تحریک مستقیم جریان درون جمجمه ای ارتباط معناداری داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!