بررسی زیست چینه نگاری و ریز رخساره های سازندهای شهبازان و آسماری (گذر از ائوسن به الیگوسن) در نهشته های کربناته شمال فروافتادگی دزفول، حوضه رسوبی زاگرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با تکیه بر 330 مقطع نازک (شامل خرده حفاری) مطالعات زیست چینه نگاری، ریز رخساره و تفسیر محیط رسوبی جهت تعیین مرز بین دو سازند شهبازان و آسماری در چاه شماره یک میدان نفتی بالارود واقع در شمال فروافتادگی دزفول انجام شده است. سازند شهبازان با لیتولوژی عمدتا دولومیتی همراه با میان لایه هایی از سنگ آهک، شیل و انیدریت در چاه مورد نظر دارای ضخامت 460 متر می باشد، در توالی مورد نظر این سازند در مرز پایینی خود عموما شیل های سازند پابده را به طور هم شیب پوشانده و مرز بالایی آن با سازند آسماری به صورت ناپیوسته در نظر گرفته شده است. سازند آسماری دارای ضخامت 140 متر، لیتولوژی آن عمدتا از سنگ های آهکی و آهک شیلی همراه با میان لایه های دولومیت می باشد و مرز بالایی آن با سازند گچساران به صورت پیوسته است. مطالعات زیست چینه نگاری منجر به شناسایی روزن داران کف زی متنوع و تعداد اندکی روزن داران پلانکتون گردیده است و براساس زون تجمعی شناسایی شده سن ائوس پسین (پریابونین) برای سازند شهبازان (15 جنس و 8 گونه) در نظر گرفته شد. در سازند آسماری نیز سه زون تجمعی (12 جنس و 8 گونه) به سن های اواسط روپلین-شاتین، آکی تانین و بوردیگالین معرفی شده است. بر اساس مطالعات زیست چینه نگاری مرز بین دو سازند شهبازان و آسماری و موقعیت ناپیوستگی بین آنها مشخص گردید. آنالیز رخساره ها، در این برش سبب تشخیص هشت ریز رخساره وابسته به سه کمربند رخساره ای رمپ داخلی (پهنه جزر و مدی و لاگون)، رمپ میانی و رمپ بیرونی برای سازند شهبازان شده است که در یک سکوی کربناته از نوع رمپ نهشته شده است. همچنین چهار ریزرخساره (کربناته) در سازند آسماری شناسایی شده است که به بخش داخلی پلتفرم کربناته تعلق دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1820040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!