تحلیل شکستگی های سازند آسماری تاقدیس دارا، به عنوان مدل آنالوگ مخازن هیدروکربنی زیر سطحی آسماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کیفیت مخازن آسماری، به عنوان سنگ مخزن تقریبا سه چهارم نفت اکتشاف شده در جنوب غرب ایران، غالبا تحت تاثیر سیستم شکستگی ها می باشد. در این مطالعه به منظور بررسی الگوی شکستگی ها در مخازن آسماری و همچنین ارائه مدل آنالوگ برای سایر مخازن آسماری، تاقدیس دارا در فرو افتادگی دزفول جنوبی که دارای رخنمون وسیعی از سازند آسماری می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. در طی مطالعات صحرایی یازده ایستگاه بر روی سازند آسماری تاقدیس دارا در موقعیت های مختلف ساختاری، بررسی شده است. در یال جنوب غربی چهار دسته شکستگی با وضعیت AZ40-50،AZ130-140،AZ10-20،AZ80-90 ، در یال شمال شرقی چهار دسته شکستگی با وضعیت AZ130-140،AZ50-60،AZ170-180،AZ110-120 و در ناحیه لولایی سه دسته شکستگی با وضعیت AZ50-60،AZ130-140، AZ0-10 شناسایی گردیدند. تمام دسته شکستگی های شناسایی شده از لحاظ ساختاری مرتبط با چین خوردگی هستند. زمان نسبی تشکیل شکستگی های شناسایی شده نسبت به چین خوردگی در طی این مطالعه، قبل و یا همزمان با چین خوردگی تشخیص داده شدند. دامنه تعییرات تراکم شکستگی در رخنمون آسماری تاقدیس دارا بر اساس مطالعات صحرایی 2 تا 11.75 شکستگی، در متر متغیر است. دامنه تغییرات طول شکستگی ها بر اساس مطالعات صحرایی از 1 متر تا 25 متر می باشد و بیشتر شکستگی ها دارای طولی کمتر از 5 متر می باشند. همچنین در این مطالعه مشخص گردید بین تراکم شکستگی و ضخامت لایه بندی، رابطه لگاریتمی منفی برقرار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1820041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!