بررسی رفتار و عملکرد جنسی زنان باردار شهر اردبیل درسال 1394

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بارداری با تغییرات پیچیده فیزیولوژیکی و روانشناختی همراه است که ماحصل آن تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی زوجین از جمله روابط جنسی و زناشویی آنها می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار و عملکرد جنسی زنان باردار شهر اردبیل انجام گرفت.
روش کار
پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در آن وضعیت عملکرد و رفتار جنسی 100 زن باردار در سه ماهه مختلف بارداری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سه قسمتی شامل برگه اطلاعات فردی، پرسشنامه رفتار جنسی محقق ساخته و پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری SPSS-18، آزمون های آماری کای دو و همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05>p استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشتر زنان شرکت کننده در مطالعه، در سه ماهه اول (40%) و دوم بارداری (27/3%)، اختلال عملکرد جنسی متوسطی داشتند. در حالی که اختلال عملکرد جنسی اغلب آنها (35/2%) در سه ماهه سوم بارداری، در حد خفیف بود. تفاوت معنی داری بین اختلال عملکرد جنسی در سه ماه اول، دوم و سوم بارداری مشاهده نشد. از نظر رفتار جنسی نیز 10 درصد از زنان باردار، تجربه رابطه جنسی مقعدی و 10 درصد رابطه جنسی دهانی داشتند و در 10 درصد موارد نیز فعالیت جنسی به صورت اجباری گزارش شد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت بهداشت جنسی زنان در دوران بارداری، ضرورت ارائه خدمات مشاوره ای به زوجین در زمینه عملکرد و رفتار جنسی سالم در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1820726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!