مطالعه تاثیر نانو ذرات مغناطیسی و غیر مغناطیسی بروی بهبود خواص ترمودینامیکی و الکتریکی بلورهای مایع قابل استفاده بعنوان صفحات نمایشگر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در مطالعه حاضر 1% درصد وزنی از نانو ذرات TiO2 و Fe3O4 به عنوان عامل آلائیده به مخلوط یوتیکتیک بلور مایع 55% درصد وزنی پنتیل سیانو بی فنیل 5CB و 45% درصد وزنی هپتیل سیانو بی فنیل 7CB یا E5CN7 اضافه شد و انتقال فاز ترکیب مذکور با استفاده از روش گرما سنجی تفاضلی DSC مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که دمای انتقال فاز نماتیک به مایع به اندازه 04/1 و 41/1 به ترتیب برای نانو ذرات TiO2 و Fe3O4 کاهش پیدا کرده است. به منظور درک بهتر و عوامل موثر بروی جابجایی انتقال فاز نماتیک از نظریه نیروی میدان میانگین بهره گرفته شده تا عوامل موثر بروی جابجایی دمای انتقال فاز محاسبه گردد. نتایج نظریه بدست آمده همخوانی خوبی با نتایج تجربی حاصل شده از روش DSC دارد. در بخش دوم رفتار الکتریکی بلور مایع E5CN7 در حضور نانو ذرات مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان می داد که مقدار تحرک یونی و نفوذ بلورمایع در حضور نانو ذرات بویژه اکسید آهن بدلیل خاصیت مغناطیسی بالاتر بسیار کاهش پیدا کرده است. مقدار مقاومت نیز کاهش پیدا کرده و رسانایی بیشتر شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1820798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!