اثر ترکیبی تمرین تناوبی شدید و مکمل روغن بذر کتان بر محافظت قلبی: به واسطه بیان ژن های UCP2، UCP3 و eNOS

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ایجاد محافظت قلبی عروقی با فعالیت ورزشی و تغذیه مناسب از جمله موضوعات مهم و جذاب است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تعاملی یک دوره تمرین تناوبی شدید و مصرف مکمل روغن بذر کتان بر بیان ژن‏های درگیر در محافظت قلبی (UCP2، UCP3 و eNOS) در رت‏های نر سالم انجام شده است.
مواد و روش ها
20 سر رت بالغ نر، به‏صورت تصادفی به چهار گروه 5 تایی شامل: کنترل سالین (CS)، تمرین سالین (TS)، مکمل بذر کتان (CO) و تمرین مکمل بذر کتان (TO) تقسیم شدند. گروه های تمرینی ، به مدت 10 هفته و هر هفته پنج جلسه، تمرین اینتروال را با شدت 90 تا 95 درصد VO2max روی نوارگردان مخصوص جوندگان انجام دادند و گروه های مکمل نیز عصاره روغنی بذر کتان را با دوزmg/kg 30 دریافت می کردند. پنج روز پس از آخرین جلسه تمرینی رت ها قربانی شدند. سپس بافت برداری قلب انجام و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش حاضر نشان داد تمرین به طور معنی داری باعث افزایش بیان ژن UCP2 نسبت به گروه کنترل شده است (03/0 p=). بیان ژن UCP2 در گروه تعاملی بیش‏تر از کنترل (008/0 p=) و تمرین (008/0 p=) بود. در مورد UCP3، تمرین به طور معنی داری باعث افزایش بیان ژن UCP3 نسبت به گروه کنترل شد. بیان ژن UCP3 در گروه تمرین (05/0 p=) و تعاملی (05/0 p=) به‏طور معنی‏داری بالاتر از مکمل بود. هم‏چنین در گروه تعاملی به طور معنی داری بیش تر از کنترل بود (03/0 p=). در مورد eNOs، گروه تعاملی بیان ژن eNOS بیش‏تری را نسبت به کنترل نشان دادند. هم‏چنین بیان ژن eNOS در گروه تعاملی از گروه تمرین بیش تر بود (008/0 p=).
استنتاج: تمرین تناوبی شدید همراه با مصرف مکمل روغن بذر کتان بواسطه افزایش بیان ژن‏های UCP2، UCP3 و eNOS باعث محافظت قلبی می‏شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1821655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!