ارزیابی چرخه حیات در بوم نظام های تولید گندم (Triticum aestivum L.) ایران: 2- مقایسه مکانی در سطح کشور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارزیابی چرخه حیات (LCA) روش معتبر و دقیقی برای بررسی و مقایسه پیامدهای محیطی ناشی از فعالیت های انسان و از جمله روش های مختلف مدیریت در بوم نظام های زراعی می باشد که تعمیم نتایج آن به مقیاس ملی اطلاعات مفیدی را در مورد اثرات محیطی فعالیت های زراعی فراهم می-سازد. در این پژوهش نتایج اجرای LCA برای بوم نظام های کم، متوسط و پر نهاده تولید گندم کشور که قبلا انجام شده بود جهت مقایسه اثرات محیطی بین 14 استان مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور برای هر استان سطح زیر کشت گندم در سه نظام با سطوح مختلف مصرف نهاده تعیین شد و سپس بر اساس عملکرد هر نظام و سهم آن از سطح زیر کشت، پیامدهای محیطی هفت گروه تاثیر با استفاده از تغییر مقیاس خطی برای هر استان بر آوردشد. نتایج نشان داد که کارایی استفاده از زمین در استان های کشور بسیار متفاوت است. به طوری که استان خوزستان که 18 درصد از گندم کشور را تولید می کند دارای پایین ترین کارایی استفاده از زمین بود و در این استان برای تولید یک تن گندم به 4271 مترمربع زمین نیاز است، در حالی که این مقدار در استان تهران 2049 مترمربع می باشد. در واحد کارکردی هکتار، بیشترین پتانسیل گرمایش جهانی و سمیت اکولوژیکی مربوط به استان تهران بود که در آن نظام های پر نهاده بیشترین سهم را در سطح زیر کشت گندم دارند. در واحد کارکردی تن دانه، استان های همدان و خوزستان به ترتیب دارای کمترین و بیشترین پتانسیل گرمایش بودند. گروه بندی استان ها با روش تجزیه به مولفه های اصلی (PCA) نشان داد که تفاوت بین استان ها علاوه بر عملکرد گندم تابع توزیع نظام های کم، متوسط و پر نهاده در کل سطح زیر کشت استان ها نیز می باشد. مقایسه استان ها بر اساس نوعی شاخص نرمال شده محیطی که معیاری از مجموع هفت گروه تاثیر بود، نیز نتایج حاصل از PCA را تایید کرد. بر اساس یافته های این تحقیق تولید یک تن گندم در استان همدان دارای کمترین اثرات محیطی در بین 14 استان تحت بررسی می باشد و در مقابل استان خوزستان برای تولید هر تن گندم بیشترین پیامدهای محیطی را به جا می گذارد. در بوم نظام های گندم کشور که با مصرف زیاد نهاده مدیریت می شوند، افزایش عملکرد به بالاتر از چهار تن در هکتار باعث افزایش شدید اثرات محیطی در هکتار شده، ولی عملکرد اضافی ناشی از مصرف نهاده ها به اندازه ای نیست که این اثرات را به ازای تن دانه گندم کاهش دهد. بنابراین، با وضعیت فعلی کارایی استفاده از نهاده ها در تولید گندم، افزایش عملکرد از طریق فشرده سازی (مصرف نهاده بیشتر) راه حل مطمئنی نبوده و پیامدهای محیطی جدی به همراه خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1823285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!