بهبود کیفیت داده های میدان نفتی سه قنات با استفاده از یک روش آماری پایدار با نقطه شکست بالا برای پردازش داده های مگنتوتلوریک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
در طول دهه گذشته، ابزار های اندازه گیری روش مگنتوتلوریک بسیار پیشرفت کرده اند و برای اینکه بتوان بهره برداری کاملی از این افزایش کیفیت داشت، باید از روش های پیشرفته تحلیل داده استفاده کرد. یکی از موفق ترین راه های بهبود کیفیت تخمین توابع انتقال مگنتو تلوریک، استفاده از اصول آماری پایدار است. تطابق روش های آماری پایدار با مسائل و مشکلات پردازش داده های مگنتو تلوریک، به اثبات رسیده است. در سال 2013 یک عملیات برداشت مگنتوتلوریک در میدان نفتی سه قنات، در جنوب غربی ایران، برای ترسیم نقشه ساختار های ژئوالکتریکی منطقه انجام شد. میدان نفتی سه قنات در ناحیه رسوبی زاگرس -که بیش از 95 درصد میدان های نفتی ایران را شامل می شود- قرار دارد. در این مطالعه جهت بهبود کیفیت داده های میدان نفتی سه قنات از یک روش آماری پایدار جهت پردازش داده ها استفاده شد. این روش توسط اسمیرنوف ارایه شده است. این تخمین زننده بالاترین نقطه شکست ممکن، شکست 50 درصد را دارد که حتی اگر نیمی از داده ها خارج از رده باشند نتیجه معقول و مناسبی به دست خواهد آمد. طبق بررسی ها پروفیل 8815 میدان نفتی سه قنات دارای خطا بود و داده های این پروفیل کیفیت مناسبی نداشت. در نتیجه داده های این پروفیل جهت انجام این پژوهش انتخاب شد تا بتوان کیفیت داده ها را بهبود بخشید. استفاده از این الگوریتم کیفیت داده ها را بسیار بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1823802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!