اندازه گیری غیریکنواختی امواج رادیوئی در ام آر آی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
غیریکنواختی یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیر گذار در تصاویر ام آر آی است که در صورت بروز در تصاویر منجر به تاثیرات زیان بار در تشخیص و آنالیز روش های کیفی و کمی در ام آر آی می شود. در این مقاله روشی جهت اندازه گیری غیریکنواختی امواج RF در سیستم ام آر آی معرفی شده است.
مواد و روش ها
جهت بررسی یکنواختی میدانB0 و یکنواختی میدان B1 فانتوم استوانه ای شکل با قطر 24 سانتی متر و ارتفاع 25.5 سانتی متر از جنس پلکسی گلس ساخته شد و با روغن گیاهی پر شد. در این روش یک اسلایس با زوایای انحراف مختلف و پروتکل استاندارد اسپین اکو از فانتوم یکنواخت گرفته می شود. شدت سیگنال در این تصاویر بر مدل ریاضی منطبق می شوند که بیان کننده رابطه بین شدت سیگنال و زوایای انحراف در تصاویر اسپین اکو می باشد. جهت بررسی یکنواختی میدان B1 از پروتکل اسپین اکو چند زاویه ای و جهت بررسی یکنواختی میدان B0 از پروتکل گرادیان اکو سه بعدی همراه با دو زمان دریافت اکو مختلف در دستگاه ام آر آی زیمنس پریزما 3 تسلا آزمایشگاه ملی مغز استفاده شد.
نتایج
ارسال امواج RF یکنواخت بود اما در دریافت امواج توسط کویل کمر همانطور که انتظار می رفت یکنواختی مشاهده نشد و دریافت امواج در کویل سر نیز یکنواخت بود و غیریکنواختی میدان B0 برابر 0.3125 واحد در میلیون در 24 سانتی متر بود.
بحث و نتیجه گیری
با استفاده از این فانتوم می توان صحت عملکرد کویل ها را بررسی نمود و همچنین می توان نقشه میدان هایB0 و B1 را به دست آورد و با استفاده از آن ها آرتیفکت های ناشی از عدم یکنواختی این دو میدان که بر روی تصاویر عملکردی همچون دیفیوژن و طیف نگاری مغناطیسی ظاهر می شوند را بر طرف نمود. از این فانتوم می توان جهت بررسی یکنواختی میدان های دستگاه های با قدرت مختلف استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1825385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!