یک متدولوژی برای شناسائی موقعیت ایستگاه های مهم اورژانس به منظور امداد رسانی سریع به نواحی حادثه دیده شهری پس از زلزله (مطالعه موردی: محدوده مرکزی شهر اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شناسائی موقعیت مکانی ایستگاه های امدادی مهم، دسترسی افراد حادثه دیده به خدمات درمانی را تسهیل کرده و می توان با برنامه ریزی درست پیش از بحران ضمن افزایش ظرفیت این ایستگاها از غیرفعال شدن ایستگاه های امدادی مهم در معرض خطر که بیشترین خدمت رسانی به نواحی مسکونی حادثه دیده را دارند جلوگیری نمود. هدف عمده این پژوهش، بررسی امکان استفاده ترکیبی از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزارهای ArcGIS و Transcad به منظور شناسائی عوامل موثر بر آسیب پذیری زیرساختهای واقع در یک محوده مطالعاتی، تعیین اهمیت نسبی این عوامل نسبت به یکدیگر، شناسائی نواحی پر خطر، شناسائی مراکز درمانی مناسب برای امداد رسانی به آنها و نیز قابلیت سرویس دهی خود این مراکز در شرایط بحران می باشد. برای این منظور متدولوژی پیشنهادی با یک مطالعه موردی بر روی 94 ناحیه واقع در مرکز شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه، یک مطالعه ی موردی است که در محدوده مرکزی شهر اصفهان(ایران) انجام گرفته است اطلاعات مورد نیاز از طریق نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن و نقشه 1.2000 وضع موجود شهر اصفهان تهیه شد و سپس با استفاده از نرم افزارهای Arc GIS، Transcadو همچین مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ساخته شده با استفاده از نرم افزار Eexpert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج حاصله امکان کاربرد موفقیت آمیز متدولوژی پیشنهادی در این تحقیق را نشان داد. نتایج مطالعه موردی بر روی 94 ناحیه از 186 ناحیه ترافیکی تعریف شده درطرح جامع حمل و نقل شهر اصفهان که دارای کاربری عمدتا مسکونی هستند نشان داد که از این تعداد نواحی، 10 ناحیه در معرض آسیب پذیری بسیار بالا پس از زلزله قرار گرفته اند. همچنین نتایج بررسی ها نشان داد که از میان 19 مرکز درمانی وجود واقع در محدوده سرویس دهی محدوده مطالعاتی که تقریبا 80 درصد مراکز درمانی شهر اصفهان را تشکیل می دهند، تعداد 4 مرکز درمانی دارای خدمات اورژانس با بهترین دسترسی در کوتاه ترین زمان به 10 ناحیه با آسیب پذیری بالا را دارا می باشند. بدین ترتیب، این مراکز به عنوان مراکز درمانی مهم با بیشترین قابلیت خدمت رسانی در محدوده مطالعاتی معرفی شده اند.
نتیجه گیری
نتایج خاص حاصله از این مطالعه موردی نشان داد که برای مشخص کردن آسیب پذیری یک ناحیه ترافیکی و میزان تلفات آن کیفیت فیزیکی آن کافی نبوده و تراکم های ساختمانی و جمعیتی و کیفیت ابنیه و عمر ابنیه نیز بسیار موثر هستند و همچنین بعضی از ایستگاه های درمانی به دلیل موقعیت نامناسب و قرار گرفتن در خیابان های کم عرض و آسیب پذیر مانند بیمارستان حجتیه و امیرالمومنین اصفهان پس از بحران خود در معرض خطر بوده و احتمال قطع مسیر ارتباطی با آنها وجود دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
131 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1827845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!