عوامل موثر بر آلودگی هوا در استان های ایران با تاکید بر سرمایه اجتماعی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
عوامل متعددی بر آلودگی هوا تاثیر دارند. در این بین متغیرهای غیراقتصادی از جمله سرمایه اجتماعی نیز می توانند نقش مهمی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشند. در این مطالعه سعی شده است میزان اثرگذاری عوامل مختلف بر میزان انتشار دی اکسید کربن در استان های ایران بررسی و مقایسه گردد.
روش بررسی
در این مطالعه انتشار گاز دی اکسید کربن به عنوان شاخص آلودگی هوا در نظر گرفته می شود. در این راستا، با استفاده از روش داده های پانل برای داده های سال های 1385 تا 1393 در استان های ایران، به بررسی عوامل موثر بر انتشار دی اکسید کربن می پردازیم. با استفاده از چارچوب مدل داده های پانل، ابتدا از آزمون های مرتبط برای تعیین استفاده از روش اثرات یا تصادفی بهره گیری می شود. پس از تعیین دقیق روش مورد استفاده، متغیرهای استاندارد شده در مدل وارد می شوند و بررسی در مورد میزان تاثیر آن بر انتشار دی اکسید کربن انجام می گیرد. شایان ذکر است که متغیر سرمایه اجتماعی به صورت ترکیبی استخراج و به همراه متغیر جمعیت، ارزش افزوده، نرخ اشتغال و بهره وری نیز در مدل مورد استفاده قرار می گیرد.
یافته ها
نتایج حاصل از تخمین مدل نشان می دهد متغیرهای جمعیت، ارزش افزوده و نرخ اشتغال به ترتیب دارای بیشترین اثر مثبت (افزایشی) بر انتشار دی اکسید کربن هستند. هم چنین بهره وری نیروی کار و سرمایه اجتماعیدارای بیشترین اثر منفی(کاهشی)بر انتشار دی اکسید کربن در سطح استان های کشور می باشند. سرمایه اجتماعی با ضریب (082/0-) رابطه غیرمستقیم و معنی دار با آلودگی هوا دارد که این یافته به نقش سرمایه اجتماعی به عنوان یک متغیر کاهنده آلودگی هوا در کشور اشاره دارد.
نتیجه گیری
میزان اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر میزان انتشار دی اکسید کربن در استان های ایران در مقایسه با سایر متغیرهای به کار رفته در مدل کم تر است. لذا به منظور کاهش مشکل آلودگی هوا، بالابردن آگاهی عمومی شهروندان در ارتباط با چگونگی حفظ محیط زیست و هم چنین به کارگیری تکنولوژی کاراتر توصیه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1828330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!