بررسی اثر والرین بر کیفیت خواب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
حدود نیمی از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس از اختلال خواب رنج می برند. اختلال خواب با مرگ و میر و بروز علایم درد، خستگی و افسردگی این بیماران ارتباط دارد. مطالعه حاضر با تعیین اثر گیاه والرین بر کیفیت خواب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سو کور می باشد که در زمستان سال 1395 بر روی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به بیمارستان توانبخشی رفیده شهر تهران در دو گروه 23 نفری مداخله و کنترل انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر دو پرسشنامه جمعیت شناختی و کیفیت خواب پیتزبرگ بود. به گروه مداخله گیاه نیمه خرد شده والرین در پوششی شبیه چای کیسه ای داده شد تا به مدت 21 شب (30 تا 90 دقیقه قبل از خواب) آن را مصرف کنند. در گروه کنترل نیز دارونما متشکل از آرد تفت داده شده و شکر قرمز با همان شکل و بسته بندی تحویل داده شد. نمره کیفیت خواب دو گروه قبل و بعد از مصرف والرین ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تی زوجی و تی مستقل به وسیله نرم افزار SPSS 18 صورت گرفت.
یافته ها
دو گروه از نظر تمامی متغیرهای جمعیت شناختی (بجز جنسیت) با هم همسان بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که گیاه والرین روی تمامی ابعاد کیفیت خواب (بجز کیفیت ذهنی خواب و مصرف داروهای خواب آور) معنی دار بود (0001/0 = P) و توانسته بود به ترتیب کیفیت کلی خواب را 6/24% و کیفیت ابعاد خواب را بین 3/9% تا 9/13% بهبود ببخشد. اجرای مداخله فوق در گروه مداخله با (017/0 = P) معنا دار گزارش گردید اما در گروه شاهد مداخله معنا دار نبود (775/0 = P) ومیانگین نمره کیفیت خواب کل گروه های مداخله و شاهد در پیش آزمون (116/0 = P) با هم تفاوت معنی داری نداشت اما در پس آزمون تفاوت معنی داری داشتند (001/0 = P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از مطالعه فوق، گیاه والرین توانسته است بر 5 بعد از 7 بعد کیفیت خواب موثر واقع گردد لذا می توان در استفاده از آن به عنوان یک درمان مکمل در بیماران دارای اختلالات خواب اندیشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1829297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!