بررسی میزان تغییرات برخی مواد موثره عصاره اندامهای گیاه هندوانه ابوجهل Citrullus colocynthis L.Schrab در دو رویشگاه استان سیستان و بلوچستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه هندوانه ابوجهل (Citrullus colocynthis) از گونه های گیاهی دارویی ارزشمند و سازگار با تپه های ماسه ای مناطق بیابانی است که برای درمان بیماری های متعددی نظیر التهاب، روماتیسم و دیابت توصیه می شود. در پژوهش حاضر بخش های مختلف این گیاه ( ساقه، برگ، میوه و بذر) در دو مرحله رشد (گلدهی و بذردهی) و از دو رویشگاه استان سیستان و بلوچستان ، در قالب طرح کاملا« تصادفی با 4 تکرار، جمع آوری شد و محتوای فنل، فلاونوئید کل و عملکرد آنتی اکسیدانی گیاه مطالعه گردید. محتوای فنل و فلاونوئید کل عصاره های متانولی با استفاده از روش اسپکتروفتومتری و فعالیت آنتی اکسیدانی با روش به دام اندازی رادیکال آزاد اندازه گیری گردید. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و ازطریق آنالیز واریانس فاکتوریال انجام گردید و به منظور مقایسه میانگین ها از آزمون دانکن استفاده شد. نتایج نشانگر آن است که عوامل رویشگاه، مرحله فنولوژیک و اندام گیاه هر کدام بصورت جداگانه بر فعالیت آنتی اکسیدانی، مقدار فنل و فلاونوئید کل این گیاه اثر معنی دار دارند (01/0 P<). اثر متقابل رویشگاه× اندام گیاه و رویشگاه× مراحل فنولوژیک نیز بر کلیه ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدانی معنی دار می باشد (05/0 P<). بنابر نتایج بدست آمده، بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی در عصاره برگ گیاه هندوانه ابوجهل از رویشگاه سراوان (77/44 درصد) بدست آمد. بیشترین مقدار فنل کل نیز، در عصاره ساقه (89/15 میلی گرم در گرم ماده خشک) و رویشگاه زابل مشاهده شد. بالاترین مقدار فلاونوئید در عصاره میوه ( 73/12 میلی گرم در گرم ماده خشک) و رویشگاه زابل بدست آمد. نتایج نشانگر آن است که عصاره گیاه در مرحله گلدهی حاوی بیشترین ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی بوده و از بالاترین عملکرد آنتی اکسیدانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!