بررسی ابعاد مختلف سبک زندگی و برخی فاکتورهای مرتبط با آن در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1396

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
سبک زندگی یکی از مهمترین شاخصهای ارتقای کیفیت زندگی افراد است. با توجه به اهمیت نقش کارکنان به عنوان نیروی انسانی ارزشمند، هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت ابعاد مختلف سبک زندگی و برخی از فاکتورهای مرتبط با آن در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.
روش کار
در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر 186 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری طبق های تصادفی وارد مطالعه شدند. برای اندازه گیری سبک زندگی از پرسشنامه سبک زندگی ( LSQ :Life Style Questionnaire ) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز از طریق ارائه آمار توصیفی، آزمو نهای t ، مربع کای، ضریب همبستگی Spearman و رگرسیون خطی صورت گرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره سبک زندگی کارکنان 208 / 22 ± 206 از 272 نمره بود و وضعیت سبک زندگی 4/ 59 درصد از آن ها خوب ارزیابی شد. از میان ابعاد مختلف سبک زندگی، حیطه ورزش و تندرستی کمترین نمره را به خود اختصاص داد. بر مبنای نتایج دریافت گردید که زنان در حیطه پیشگیری از حوادث و مردان در ورزش و تندرستی وضعیت بهتری دارند. علاوه براین، ارتباط آماری معناداری بین جنسیت با حیطه ورزش و تندرستی؛ وضعیت تاهل با حیطه اجتناب از داروها و مواد مخدر؛ سن با حیطه پیشگیری از حوادث؛ شاخص توده بدنی با وضعیت کلی سبک زندگی کارکنان، حیطه کنترل وزن و تغذیه، حیطه پیشگیری از بیماری ها و حیطه سلامت معنوی مشاهده گردید.
نتیجه گیری
براساس نتایج می توان گفت که اگرچه نمره میانگین وضعیت سبک زندگی بیشتر کارکنان در سطح متوسط و خوب بود؛ اما در حیط ه های ورزش و تندرستی ، وزن و تغذیه وضعیت مناسبی نداشت؛ از این رو انجام مداخلات جهت ارتقای سلامت کارکنان در این حیطه ها توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!