بررسی زمانی- مکانی بارش با استفاده از داده های ماهواره TRMM (مطالعه موردی: استان خراسان رضوی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اندازه گیری دقیق مقدار بارش نقش بسیار مهمی در درک و پیش بینی سیستم آب و هوایی دارد. در این تحقیق، جهت برآورد میزان بارش و بررسی تغییرات زمانی- مکانی از داده های محصول بارش 3B42 ماهواره TRMM برای دوره آماری 2001 تا2010 میلادی با شبکه های 25/0 درجه (تفکیک مکانی) در استان خراسان رضوی استفاده شد. جهت برازش داده ها، پلاتی از داده های ماهواره با نقشه استان و با 40 شبکه تهیه شد، بطوریکه هر شبکه تلفیقی از ایستگاه های همدید، باران سنجی و داده های ماهواره است. دردوره آماری ده ساله، سال2001، 2004 و 2008 میلادی به ترتیب به عنوان سال های شاخص با بارش متوسط، پر بارش و کم بارش انتخاب شدند. پهنه بندی نقشه ها به روش زمین آمار و در محیط GIS ترسیم شد. مقایسه داده های روزانه نشان داد ایستگاه های باران سنجی تخمین بیشتری نسبت به داده های ماهواره راداری TRMM داشته و این تخمین در روزهای مربوط به ماه های آذر و آبان بیشتر از سایر ماه ها بوده است. ولی از نقطه نظر توزیع زمانی در اکثر مواقع، مقادیر ثبت شده ایستگاه های زمینی نسبت به داده های ماهواره ای، تخمین بالاتری را نشان داد. در بررسی داده های ماهانه، مشخص گردید که اطلاعات حاصل از ماهواره با داده های زمینی در توزیع زمانی و مکانی، هم خوانی زیادی به ویژه در ماه های پر بارش استان، مانند ماه های آذر، اسفند و فروردین داشته است. در بررسی فصلی نیز مشخص شد که هم خوانی معناداری بین داده های حاصل از ماهواره TRMM با داده های زمینی به خصوص در فصول پاییز و زمستان وجود دارد. لازم به توضیح است حتی در فصول کم بارش، که ایستگاه های زمینی هیچ داده ای را ثبت نکرده اند، ماهواره TRMM مقادیر قابل توجهی از بارش را در برخی ارتفاعات هم چون هزارمسجد و بینالود ثبت نموده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!