بررسی تاثیر تناسبات و شکل آتریوم ها بر بهینه سازی انرژی در اقلیم سرد و کوهستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش اثر آتریوم بر بهینه سازی انرژی در اقلیم سرد و کوهستانی مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا سه آتریوم به شکل های مکعب مستطیل، تخت و گنبدی شبیه سازی شده است. ابعاد مدل طراحی با طول و عرض (3 0 ×3 0) متر و ارتفاع (7) متر و در مرکز هر کدام از مدل ها به ترتیب آتریومی به شکل های تخت به ابعاد (3 0 /1 4 ×8 0 /1 3) متر مربع و مکعب مستطیل به ابعاد (3 0 /1 4 ×8 0 /1 3) متر مربع و ارتفاع (5 0 /3) متر و شکل گنبد به شعاع (7) متر و ارتفاع (7) متر مورد بررسی قرار گرفت. شبیه سازی این سه مدل با درصد تهویه در سه حالت (7 0 ،3 0 ،0) درصد در سردترین هفته سال یعنی از تاریخ (3 0 دی تا 6 بهمن) که دمای بیرون بین (6 9 /0 - تا 6 4 /1 0 -) درجه سلسیوس زیر صفر و همچنین در گرم ترین هفته سال یعنی از تاریخ (2 2 مرداد تا 2 8 مرداد) که دمای بیرون بین (7 8 /2 5 تا 7 0 /3 0) بوده است، شبیه سازی شده است. نتایج عددی و تجربی نشان می دهد آتریوم با شکل گنبدی با تهویه طبیعی (3 0 ٪) نسبت به شکل مکعب مستطیل و تخت در تامین آسایش حرارتی و میزان لوکس نور یک نسبت بهینه را مهیا می سازد. شبیه سازی عددی با نتایج تجربی از دقت خیلی خوبی بر خوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 189
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.