ارزیابی اثر تغییر اقلیم بر رواناب حوضه کن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناخت دگرگونی های اقلیمی و رفتار آن ها در دوره های آتی و اثرات آن ها در حوزه های مختلف به خصوص در منابع آب در برنامه ریزی های کلان و استراتژیک از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این پژوهش، ارزیابی اثر تغییرات اقلیمی بر شرایط هیدرولوژیکی حوضه کن است. برای این منظور ابتدا شبیه سازی متغیرهای دما و بارش به وسیله داده های مدل بزرگ مقیاس HadCM3 تحت سناریوی A2 و مدل ریزمقیاس گردانی SDSM صورت گرفت. سپس شبیه سازی رواناب به صورت ماهانه و به وسیله مدل هیدرولوژیکی SWAT انجام شد و برای واسنجی و تحلیل عدم قطعیت مدل، از نرم افزار SWAT-CUP و الگوریتم SUFI-2 استفاده شد. نتایج حاصل از ارزیابی مدل SDSM به وسیله دو پارامتر MBE و NRMSE نشان داد که مدل در شبیه سازی متغیر دما نسبت به بارش از دقت بالاتری برخوردار بوده است. مقایسه مقادیر شبیه سازی شده برای دوره آتی (2040-2011) و دوره پایه (2001-1961) به ترتیب افزایش 1.3 و 0.8 درجه سانتی گراد دمای بیشینه و کمینه را نشان داد. همچنین، در تمامی ایستگاه های منتخب کاهش بارش به دست آمد که بیشترین کاهش مربوط به فصل بهار بود، ولی در برخی ماه های مربوط به فصل زمستان افزایش بارش مشاهده شد. نتایج حاصل از واسنجی و اعتبارسنجی مدل SWAT نیز رضایت بخش بود به طوری که معیار نش- ساتکلیف به عنوان تابع هدف برای دوره واسنجی (1991-1983) و اعتبارسنجی (1996-1992) به ترتیب 0.82 و 0.71 به دست آمد. در نهایت سناریوهای اقلیمی ایجاد شده، افزایش رواناب برای فصل زمستان و کاهش مقدار آن را برای سایر فصول نشان داد. به طور کلی، بر اساس نتایج به دست آمده، کاهش هفت درصدی رواناب برای دوره آتی پیش بینی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1833669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!