مطالعه سیاست های موسیقایی در ایران

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
هدف از نگارش این مقاله مطالعه سیاست های موسیقیایی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. در قسمت مقدمه و طرح مسئله نگارنده به تشریح اهمیت موسیقی به عنوان بخشی از فرهنگ عامه و نقش آن در زندگی روزمره و رابطه موسیقی به عنوان امری اجتماعی با رسانه های جمعی که بخشی از ساختار اجتماعی و تجارب زندگی روزمره اند، می پردازد. نویسنده در بخش نظری تلاش کرده است تا با ترکیب نظریه هایی در حوزه فرهنگ و رسانه و همچنین مفهوم موسیقی به عنوان امری اجتماعی به درک بهتری از جنبه های مختلف سیاست گذاری موسیقی در رسانه برسد. این پژوهش با روش کیفی و تکنیک مصاحبه عمقی با ده نفر از دست اندرکاران حوزه موسیقی در صداوسیما صورت گرفته است. مطابق با نتایج این مطالعه تعریف سازمان از موسیقی بر سیاست گذاری آن تاثیر می گذارد. این تعریف برایند عواملی چون فرهنگ دینی، قدرت سیاسی، تعریف سازمان از مخاطب، و ترکیب موسیقی با مفهوم رسانه ملی است. موسیقی غریزی، موسیقی فطری، موسیقی رسانه ای و موسیقی کارکردی دسته بندی هایی از مفهوم موسیقی، مطابق با تعریف سازمان از آن است. بنابراین، در صداوسیما موسیقی ابزار ارتباط و قدرت است و مفاهیم وابسته به موسیقی مانند لذت، اوقات فراغت و مخاطب متاثر از جایگاه سیاسی و هژمونیک صداوسیما تعریف می شوند.
این تعاریف همواره در معرض چالش های بیرونی و درونی سازمان قرار می گیرند و دائما تغییر می کنند. درنهایت موسیقی، متاثر از این چالش ها و همچنین سیاست ها و ضوابطی که در بستر ایدئولوژی و فرهنگ شکل گرفته سیاست گذاری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1833767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!