رواداری؛ راهبردی معنوی یا معنویتی راهبردی در توسعه گردشگری خلاق

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با طرح نظرات الگوهای رشد درون‏زا، نظریه شهر خلاق با تمرکز بر نقش فرهنگ محلی و خلاقیت مورد توجه و تاکید بین المللی قرار گرفت. در میان نظریه‏پردازان «شهر خلاق»، فلوریدا نظریه‏پرداز برجسته، سه متغیر کلیدی1 رواداری، استعداد و تکنولوژی را از ویژگی های اصلی شهر خلاق برمی‏شمرد و واجدان آن را برندگان این عصر تعریف می‏کند. در میان این سه شاخص، اما تسامح و تساهل، نقشی پررنگ‏تر و راهبردی دارد زیرا وجود و حضور استعداد و فناروری، سخت به پیش‏شرط رواداری، محتاج است. به اعتقاد فلوریدا فرهنگ تسامح‏گرا و باز، عامل اصلی موفقیت اقتصادی جدید شهرهاست.
گردشگری خلاق، نسل سوم گردشگری، که از یک سو با فرهیختگی گردشگران و تمایل به داشتن تجارب متمایز، ارتباطی ناگسستنی دارد و از سوی دیگر به دلیل عدم نیاز به سرمایه‏گذاری های سنگین و سخت و توجه به فرهنگ، آداب و رسوم محلی و ویژگی های منحصر به فرد شهرها، مورد اقبال شهرها و مقاصد گردشگری قرار گرفته است، فرایندی است که اگر آن را شرط لازم و کافی توسعه شهرها بدانیم، بیراه نرفته‏ایم.
اما آنچه این مقاله بر آن تاکید و تصریح دارد، نقش راهبردی رواداری در این فرایند است. گردشگری خلاق عرضه‏محور، مقصدمحور و فعالیت محور، خصوصا در بستر شهر خلاق را گریزی نیست جز آنکه پرچم سفید تسامح، تساهل و مدارا را به عنوان معنوی‏ترین و مهمترین مولفه شهر خلاق، افراشته نماید تا بذر استعدادهای انسانی در این فضای مساعد، شکوفه کند و فناوری‏ ثمره آن شود. به این ترتیب است که جوامع محلی طعم شیرین توسعه و رفاه را خواهند چشید. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی نشان می‏دهد که رواداری، راهبردی معنوی برای توسعه گردشگری خلاق است که در گستره شهر خلاق تحقق می‏یابد، از آن سود می‏برد و به آن بهره می‏رساند. همچنین بیان می‏کند که این شاخص در منابع چهارگانه معنویت مورد توجه و تاکید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1834045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!