بهره برداری بهینه از سیستم تک مخزنه ی سد دز با استفاده از الگوریتم جست و جوی ذرات باردار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه، کمبود منابع آب از چالش های اساسی کشور ما ایران می باشد. بنابراین، ذخیره سازی و بهره برداری بهینه از منابع محدود موجود از جمله آب ذخیره شده در مخازن سدها از موضوعات مورد توجه محققین حوزه ی منابع آب می باشد.در این تحقیق،مسئله ی بهره برداری بهینه از سیستم تک مخزنه ی سد دز با استفاده از یکی از جدیدترین الگوریتم های فراکاوشی، به نام الگوریتم جست و جوی ذرات باردار، حل شده است. در حالت کلی، اساس این الگوریتم، قوانین الکترواستاتیک برآیند نیرو های ناشی از میدان الکتریکی ذرات باردار می باشد. برای اولین بار، کاوه و طلعت اهری در سال2010 این الگوریتم را معرفی و قابلیت های آن را در زمینه ی حل مسائل مهندسی و توابع نمونه، بررسی نمودند. نتایج حاصل نشان داد که الگوریتم مذکور کارآیی خوبی دارد. بنابراین استفاده از آن در حل مسائل بهینه سازی مهندسی توصیه می شود. ولیکن، بررسی سوابق تحقیقاتی نشان دهنده آن است که استفاده از این اگوریتم در حل مسائل حوزه مهندسی منابع آب بسیار محدود است.
مواد و روش ها
در این تحقیق دو مسئله ی بهره برداری بهینه ی ساده و برقابی سد دز، برای دوره های زمانی 5و 20 ساله با استفاده از الگوریتم پیشنهادی حل شده است. برای حل این مسائل دو فرمو ل بندی ارائه شده است، که در فرمول بندی اول مقدار آب رها شده از مخزن سد و در فرمول بندی دوم حجم ذخیره ی مخزن سد به عنوان متغیر تصمیم انتخاب و نتایج حاصل از آن با سایر نتایج موجود مقایسه شده است.
یافته ها
مقایسه نتایج، نشان دهنده ی کارآیی خوب الگوریتم مذکور در حل این مسائل است که در آن جواب های فرمول بندی اول از دوم بهتر می باشد. به عبارت دیگر نتایج حاصل از فرمول بندی اول برای دوره های 5 و 20 ساله نسبت به نتایج فرمول بندی دوم به-ترتیب 29/11 و 69/16 درصد برای مسئله ی بهره برداری ساده و 06/20 و 66/37 درصد برای مسئله ی بهره برداری برقابی کاهش یافته است.همچنین، نتایج حاصل از این الگوریتم برای دوره های 5 و 20 ساله نسبت به نتایج الگوریتم هوش جمعی ذرات به ترتیب 64/33 و 97/74 درصد برای مسئله ی بهره برداری ساده و 53/6 و 48/41درصد برای مسئله ی بهره برداری برقابیکاهش یافته است. علاوه بر آن، نتایج حاصل از این الگوریتم برای دوره های 5 و 20 ساله نسبت به نتایج الگوریتم ژنتیک به ترتیب 79/7 و 59/35 درصد برای مسئله ی بهره برداری ساده و 32/11 و 43/67 درصد برای مسئله ی بهره برداری برقابی بهبود یافته است.
نتیجه گیری
بررسی این نتایج با نتایج بدست آمده از سایر الگوریتم های موجود نشان دهنده کارائی بهتر الگوریتم جستجوی ذرات در حل مساله بهره برداری بهینه از مخازن سدهاست. با توجه به نتایج مذکور، استفاده از این الگوریتم در حل سایر مسائل حوزه ی مهندسی آب توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1834443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!