دیدگاه دانشجویان پزشکی در کسب مهارت های مدیریتی، آموزشی و فردی پس از طی دوره کارورزی پزشکی اجتماعی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
همواره یکی از دغدغه های اصلی سیاست گذاران و برنامه ریزان حوزه آموزش و سلامت، سنجش میزان دستیابی به اهداف تعیین شده است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دوره آموزشی 1 ماهه کارورزی پزشکی اجتماعی در دانش، نگرش و کسب مهارت های مدیریتی، آموزشی و فردی پس از حضور در مراکز بهداشتی درمانی و جامعه انجام گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به صورت مقطعی در سال 1393 در دانشکده پزشکی اصفهان انجام شد. جامعه پژوهش 96 نفر از دانشجویان پزشکی معرفی شده به دوره کارورزی پزشکی اجتماعی بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفت. داده ها در نرم افزار SPSS 16 به صورت درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار توصیف و با آزمون کای دو تحلیل شد.
یافته ها
پس از گذراندن دوره بهبود مهارت های مدیریتی، ارتباطی و تقویت اعتماد به نفس به ترتیب با فراوانی 0/78 (3/81 درصد)، 0/74 (1/77 درصد) و 0/70 (9/72 درصد) از مقبولیت بیشتری در بین دانشجویان برخوردار بودند. کمتر از 0/50 درصد مشارکت کنندگان معتقد بودند که این دوره در تعمیق فراگیری های قبلی، تعیین مسیر تحصیلی آینده و فرصتی برای به اشتراک گذاردن ایده ها با پزشکان فارغ التحصیل شاغل، نقش دارد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد، طرح درس جدید دوره آموزشی پزشکی اجتماعی در تغییر نگرش، مهارت های مدیریتی و ارتباطی دانشجویان اثر مثبت دارد ولی نمی تواند موجب تقویت عمق فراگیری های قبلی شود و آنان را در تعیین مسیر تحصیلی آینده از طریق اشتراک ایده های شغلی با پزشکان فارغ التحصیل شاغل یاری نماید، بنابراین نیاز به بازنگری مجدد دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!