شناسایی نشانگرهای پایداری اقتصادی و اجتماعی کشاورزی خانوادگی کوچک - مقیاس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ویژگی بارز بخش کشاورزی ایران، تعدد واحدهای بهره برداری خانوادگی خرد است که بیشتر به فعالیت های زراعی می پردازند. پایداری این واحدها با پایداری بخش کشاورزی و جامعه ی روستایی کشور ارتباط دارد. از آنجا که نشانگرها، ابزار اصلی سنجش پایداری و معیارهای کلیدی برای هدف گذاری، برنامه ریزی و تدوین و ارزشیابی طرح ها و پروژه های توسعه ی پایدار کشاورزی به شمار می روند؛ شناسایی نشانگرهای مناسب برای سنجش پایداری اقتصادی و اجتماعی کشاورزی خانوادگی کوچک - مقیاس ضرورت دارد. نیل به این مهم هدف کلی تحقیق حاضر می باشد. در این تحقیق که دارای ماهیت اکتشافی و ارزشیابی است از روش دلفی فازی استفاده شد. جامعه ی آماری متشکل از متخصصان دانشگاهی، موسسات تحقیقاتی و دستگاه های اجرایی کشور بودند که تعداد 15 نفر از آن ها با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ی نیمه ساختارمند در دور نخست و پرسشنامه ی ساختارمند برای گردآوری داده ها در دورهای دوم و سوم بود. تبدیل عبارت های کلامی به اعداد فازی با استفاده از طیف های فازی رایج صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که از میان 36 نشانگر اقتصادی و 51 نشانگر اجتماعی، به ترتیب 11 و 14 نشانگر برای سنجش پایداری بهره برداری های زراعی خانوادگی کوچک -مقیاس مناسب تر بوده و می توانند در پژوهش ها و نیز سیاستگذاری و برنامه ریزی مرتبط با پایداری این نظام مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!